Selam arkadaşlar,
Lütfen araçların emniyet parçaları ile ilgili tavsiyeler verirken dikkatli olalım. MODİFİKASYON birbiri ile bağlantılı çalışan sistemlerde bir parçayı değiştiriken diğerlerini de değişene uygun olarak düzenlenmesidir. TASHİH ise sadece o parça üzerinde oynama yapmaktır.
Konuya açıklık getirmek istiyorum, forumda yeniyim
ama amortisör konusunda biraz tecrübeliyim. Monroe'da 4 yıl çalıştım da ondan.
Reflex tip dediğimiz amortisörler; KONFOR açısından aracınızın üzerindekinden farklı olmamakla beraber
PERFORMANS açısından çok daha stabildirler. Çünki;
Aracınızın üzerindeki amortisörler nitrojen gazı ve amortisör yağı aynı haznededir, monotüpte ise (REFLEX) nitrojen gazı haznesi ayrıdır, yağ haznesi ayrıdır. Amortisör çalıştıkça içindeki piston ve valf parçalarının arasından geçen yağ köpürme yapar. Klasik hava yağ karışımlı amortisörlerde uzun ve sarsıntılı yollardaki performans kaybı bu yüzdendir. Bu yüzdendir ki 15-20 sene önce taksici abilerimizden amortisör patlattım lafını çok duyardık. Monroe'nun Gas-matic ürününde ise (birçoğumuzun aracındaki amortisörler markaları farklı olsa bile üretim teknolojisi budur) gaz basıncı nedeniyle köpürme çok azdır ve konfor daha iyidir.
Gelelim REFLEX'e. Yağ haznesi ve gaz haznesi ayrı olduğu için köpürme yok denecek kadar azdır, darbelere karşı tepki verme süresi çok kısadır, hemen sönümleme yapmaya başlar ki performansın ve konforun stabil olması bu yüzdendir. Bu tip amortisörlerde performans ve konfor kaybı sıcaklıktan dolayı içindeki yağın akışkanlığının değişmesinden kaynaklanabilir. Ama bunu hissedebilmeniz için amortisörün yaşlanmış ve çok uzun süredir kesintisiz çalışıyor olması gerekir. Bunu da ancak yaklaşık15-20.000 km yapmış olan reflex amortisörler ile çölde sıcağında uzun süredir gidiyor iseniz hissedebilirsiniz.
Sözün özü şu arkadaşlar:
1- Reflex amortisörü eliniz aldığınız zaman sertliği sizi aldatmasın, konfor ve performans testleri aracınızın dizayn şartları ile aynı. Yani yay-amortisör kombinasyonu ile performans elde edeceğim diyorsanız hayal kırıklığına uğrayabilirsiniz. Bir bayide Renault 19 arka monotüp amortisörlerini alın, elinizle test edin sertlik açısından fark göremeyeceksiniz
2- Amortisörün çalışmasında ve
ömründe en önemli faktörlerden birkaçı amortisörün
araç üzerindeki açık-kapalı boyu, çalışma stroku ve performans değerleridir ki bu değerler aracınızın motor ağırlığı son hızı vs. birkaç teknik dizayn verilerine göre tasarlanmıştır, ÇOK ÖNEMLİ UYARI: EĞER BU DEĞERLERİ ARACINIZA UYGUN OLMAYAN AMORTİSÖR KULLANIRSANIZ ORTA VADEDE YÜRÜYEN AKSAM, ÖN TAKIM ROT, VS KISA VADEDE DE SES, VURUNTU, AMORTİSÖRÜN DAĞILMASI GİBİ ARIZALARLA KARŞILAŞABİLİRSİNİZ.
3- Amortisör dünya otomotiv sistem standartları gereği EMNİYET PARÇASIDIR. Her parçası üzerinde düşünülmüş ve testler yapılmıştır. İçindeki parçaların herhangi birini değiştirmek yol tutuşu ve fren emniyeti açısında ciddi tehlikeler yaratır. 1999'daydı yanlış hatırlamıyor isem vatandaşın biri eski amortisörleri tamir ediyorum diye otoshow gibi bir dergiye çıkmıştı, fabrika da adamın ticari hayatıyla oynadı haklı olarak. Araçların emniyet parçaları ile tashih tavsiyeleri foruma ciddi zararlar verebilir arkadaşlar.
4- Escocem'e katılmıyorum. Bilmiyorum, amortisörün güvenlik parçası olduğunu yol tutuşu ve emniyetli fren mesafesi konusunda en büyük yardımcı parça olduğunu biliyorsa bunu kesinlikle tavsiye etmemesi gerekiyor.
Sakın ha içindeki yağı 10/40 ya da 20/50 gibi şeylerle değiştirimeye kalkmayın. O Boge'nin içindeki yağı değiştiren vatandaş amortisörü açtıktan sonra nitrojen gazını tekrar basıp nasıl kapatıyormuş amortisörü çok merak ettim. Gaz basmıyorlarsa 1-normal hava-yağ karışımlı amortisör kullanın çok daha iyi, 2- Su koyun hem daha ucuza gelir hemde patentini alın dünyada devrim yapın.
5- Son olarak bu yazımı okuduktan sonra halen amortisör-yay kombinasyonu denemek isteyen arkadaşlar varsa lütfen açık-kapalı boy, strok gibi teknik verilere uygun olarak aracınıza uyan amortisör arayın, çok daha memnun kalacak ve daha az risk almış olacaksınız. Ve halen de amortisörün yağını değiştirmek isteyen varsa gidelim notere sözleşmeyi yapalım, alalım yağı değiştirilmiş amortisörü bir takım da orjinal amortisör test parasını cebimden vereceğim gidelim simülasyon merkezine bakalım performans ve konfor değerlerine. Bunları 1999 senesinde fabrikada noter huzurunda yaptık ta orada biliyorum. Ha bu arada performans ve konfor testi sonucu uçuk derecede farklı çıkarsa arabasını alırım ona göre.
Bu arada ille de Monroe amortisör kullanmak istiyorum diyorsanız bayide Intercompany ürünleri arasında arattırın belki bulunabilir. Ama Monroe'nun VW amortisörleri Belçika'da üretiliyor ve Avrupa yol şartlarına uygundur. Açık-kapalı boyu biraz daha kısa ve yanılmıyorsam da stroku biraz daha azdır. Ülkemizde kullanırsanız çabuk yıpratabilirsiniz.
Problemsiz günler dileğiyle