Gönderen Konu: Rampa aşağı boşa sallamak..  (Okunma sayısı 23738 defa)

Çevrimdışı lostys

  • İleti: 4225
  • T-Dawg!
    • Profili Görüntüle
Rampa aşağı boşa sallamak..
« : 06 Aralık 2009, 10:42:09 »
ya arkadaşlar, kafama takıldı. peder kamyon şöförü, mesela bazen, rampa çok uzun değilse, yada inişten sonra tekrar rampa varsa, boşa sallardı. yada ne bilim mazot azalınca filan.. hakikaten bu boşa sallamanın yakıta etkisi var mı?

Logged

Çevrimdışı safakaksu90

  • İleti: 1089
    • Profili Görüntüle
Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
« Yanıtla #1 : 06 Aralık 2009, 11:25:18 »
var    ;)

Çevrimdışı g_vg

  • İleti: 226
    • Profili Görüntüle
Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
« Yanıtla #2 : 06 Aralık 2009, 11:46:37 »
bencede var
golf ümle hergün işe giderken 2-3 km lik bir yokuş tırmanıyorum,iş dönüşü o yokuştan aşşaya boşa alıyorum ortlama 90-100 km hıza çıkıyor araç,zaten boşa atınca bi rahatlama oluyor, iniyorum yokuşun sonuna kadar hatta yokuş tan sonra nerdeyse 500 metre kadarda o şekilde gidiyorum,o inişte yanımdan araçlar geçiyor köklüyorlar pedalı,onlar yüksek devirde araçlarına yakıt içirerek ben ise rolantide koklatarak iniyorum  :)
fakat aklımda herzaman bişi var, ??? hani durduk yerde ettiği yok ama olduda araç stop ederse ABS çalışmıcak bildiğim kadarıyla
yapıyorum ama tehlikeli olduğunuda düşünüyorum,aracıma güveniyorum güvenmesem zaten kesinlikle yapmam

Çevrimdışı safakaksu90

  • İleti: 1089
    • Profili Görüntüle
Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
« Yanıtla #3 : 06 Aralık 2009, 11:48:50 »
ben boşa sallamıyom hiç dahada gaza basıyom  ;D

Çevrimdışı lostys

  • İleti: 4225
  • T-Dawg!
    • Profili Görüntüle
Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
« Yanıtla #4 : 06 Aralık 2009, 11:52:58 »
ya benimde genelde yaptıgım viteste salmak rampa aşağı, kompresorle inmek. abs mbs hak getire benim mk1 de :) ama ne bilim, hep merak ettim gerçekten yararlı mı diye yakıttan tasarruf :) ediyor mu?

Çevrimdışı mecamir

  • İleti: 1052
  • Doğuştan VW'ci...
    • Profili Görüntüle
Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
« Yanıtla #5 : 06 Aralık 2009, 12:02:12 »
Aslında dik yokuşlarda bu durum biraz sakat, aracınıza ne kadar güvenirseniz güvenin, fren hortumunuzdaki toplu iğne ucu kadar bir delik bile frene yüklendiğinizde freninizin boşalmasına sebep olabilir. Araç uygun vitesteyken yokuş inilirse kompresör (motor freni) yoluyla en azından hızlanmayı kontrol edebilirsiniz. Ayağınızın ucuyla da frene dokunarak yavaşlarsınız.

Şimdi gelelim yakıta etkisine:

Araç rölantideyken havayı bloğun içinden alır, dolayısıyla bu hava sıcaktır, oksijen oranı azdır ve sağlıklı yanma olmaz. Sağlıklı yanma olmadığı için araç rölantideyken, uygun bir devirde seyrettiğinizden daha fazla yakar. Örneğin; hafif bir rampada (Beşiktaş - Yıldız Yokuşu, Beylikdüzü-Haramidere arası gibi) boşa almak yerine hızınıza göre, aracın devri 1800-2000 devirde olacak şekilde bir viteste inerseniz, rölantide yakacağından daha az yakar, ya da en azından aynı yakar.

Kısacası; yokuş aşağı boşa atma olayının yakıtı düşürmediği bilimsel olarak da kanıtlanmıştır, kamyoncular bile artık boşa atmıyorlar  ;)

Çevrimdışı Mk1GTI

  • İleti: 5819
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: VW Golf mk1 GL
  • Şehir: Çanakkale
Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
« Yanıtla #6 : 06 Aralık 2009, 12:05:33 »
Hurafe bunlar Hurafe... :)
"Çalışmadan, öğrenmeden, yorulmadan rahat yaşamanın yollarını alışkanlık haline getirmiş milletler, evvela haysiyetlerini, sonra hürriyetlerini ve daha sonra da istikballerini kaybetmeye mahkumdurlar"

Çevrimdışı maverick

  • İleti: 1097
    • Profili Görüntüle
Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
« Yanıtla #7 : 06 Aralık 2009, 12:06:28 »
beyinli araçlarda yakıttan tasarruf etmez rölanti değerlerini yakar

beyin olmayan araçlarda tasarruf etmez mecamir arkadaşım açıklamış saolsun

boştaki araçta motort devre dışı bırakıldığından fren mesfesi oldukça uzar balatalrı bitirir istop ederse direksyonu kitleyebilir boşa atmak yapılmaması gereken bir sürüş biçimidir kesinlikle BOŞA ATMAK TAVSİYE EDİLMEZ

beyinli araçlarda ise gaz pedalına basmadan viteste iken rampa aşağı gitmek aracın kazandığı süratin ivmelenme şeklinde yola aktarımı olacağından araç 0 yakar yani hiç yakmaz rölanti değrini bile yakmaz asıl tasarruf budur boşta rölanti değerini yakar viteste gaz pedalına basılmassa hiç yakmaz yol bilgisayarı olan araç sahibi arkadaşlardan deneyenler 0 gösterdiğini yazarlar heralde

BOŞA ATMAK BEYİNLİ VE BEYİN OLMAYAN ARAÇLARDA KARDAN ÇOK ZARAR GETİRİR TEHLİKELİDİR

ÇIKTIĞINIZ VİTESLE İNİN DİYE YAZAR TABELALARDA

herkese kazasız belasız günler şürüşler
SÜRAT FELAKETTİR

 HERKESE KAZASIZ BELASIZ SÜRÜŞLER DİLERİM

Çevrimdışı nizam

  • Volkswagen Türkiye
  • İleti: 9580
  • VW BORA 1.9 TDI 66 kv
    • Profili Görüntüle
Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
« Yanıtla #8 : 06 Aralık 2009, 12:08:17 »
boşa salmak = peygamber vitesi 4 kollu 8 bacaklıya daha da yakınlasıyorsunuz
Paylaştığın senindir, biriktirdiğin değil

Yunus EMRE


ARABA ARIYOM BİLADER SORUN MU VAR :)

Çevrimdışı GolfMk1Diesel

  • İleti: 4238
    • Profili Görüntüle
Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
« Yanıtla #9 : 06 Aralık 2009, 13:24:04 »
boşa salmak = peygamber vitesi 4 kollu 8 bacaklıya daha da yakınlasıyorsunuz

Aynen peygamber vitesi  :D bence bayağı etkisi var eğer çok yokuş yukarı gittiyasen ve araba boğulduysa aşşağı doyru boşa alıp saoğutma yapıyo babam...hep peygamber vitesine atıyom diyo. :DBence var çok olmasa bile yakıtta bi değişiklik oluyo yani...
Kılıçoğlu Garage.

Çevrimdışı mecamir

  • İleti: 1052
  • Doğuştan VW'ci...
    • Profili Görüntüle
Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
« Yanıtla #10 : 06 Aralık 2009, 13:43:05 »
Aynen peygamber vitesi  :D bence bayağı etkisi var eğer çok yokuş yukarı gittiyasen ve araba boğulduysa aşşağı doyru boşa alıp saoğutma yapıyo babam...hep peygamber vitesine atıyom diyo. :DBence var çok olmasa bile yakıtta bi değişiklik oluyo yani...

Babana söyle bir de çıktığı vitesin bir büyüğüyle inmeyi denesin o yokuşları Birkan ;) O zaman motor dinlenir, soğur. Özellikle hava soğutmalı araçlarda (kaplumbağalar, t1-t2'ler, bazı bis'ler vs.) bu en etkili soğutma-dinlendirme yöntemidir. Su soğutmalılarda o kadar etkisi yoktur ama boşa atmaktansa bir büyük vitesle kompresöre bırakması hem daha ekonomiktir hem daha güvenlidir hem de daha sağlıklıdır  ;)

Çevrimdışı GolfMk1Diesel

  • İleti: 4238
    • Profili Görüntüle
Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
« Yanıtla #11 : 06 Aralık 2009, 13:46:27 »
Babana söyle bir de çıktığı vitesin bir büyüğüyle inmeyi denesin o yokuşları Birkan ;) O zaman motor dinlenir, soğur. Özellikle hava soğutmalı araçlarda (kaplumbağalar, t1-t2'ler, bazı bis'ler vs.) bu en etkili soğutma-dinlendirme yöntemidir. Su soğutmalılarda o kadar etkisi yoktur ama boşa atmaktansa bir büyük vitesle kompresöre bırakması hem daha ekonomiktir hem daha güvenlidir hem de daha sağlıklıdır  ;)

Can abi tam bilmiyorum ama genelllikle senin dediğin gibi yapıyo galiba bide büyük otobüslerdede mesela 4 le gidiyosa yavaşlamak için frene basmıyo 3 e takıyo araba kendi kendine yavaşlıyo o nasıl oluyo abi??

Bierisinde freni olmayan bi İVECO yu sanayiye böyle götürdü...
Kılıçoğlu Garage.

Çevrimdışı mecamir

  • İleti: 1052
  • Doğuştan VW'ci...
    • Profili Görüntüle
Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
« Yanıtla #12 : 06 Aralık 2009, 13:56:05 »
Can abi tam bilmiyorum ama genelllikle senin dediğin gibi yapıyo galiba bide büyük otobüslerdede mesela 4 le gidiyosa yavaşlamak için frene basmıyo 3 e takıyo araba kendi kendine yavaşlıyo o nasıl oluyo abi??

Bierisinde freni olmayan bi İVECO yu sanayiye böyle götürdü...

Yeni otobüs, kamyon, tır, minibüs'lerde retarder bulunuyor belki odur bahsettiğin. Ama normalde de motor freni (kompresör) ile yavaşlamak hatta durmak mümkün. Freni patlayan, freni tutmayan araçlarda ya da acil durumlarda kompresör + fren kullanılarak yavaşlama veya durma sağlanabilir. Öncelikle aracı tanımak lazım, araca uygun bir devir bandı belirleyeceksin kafanda, motoru ve aktarma organlarını zormaladan belirli devire düşünce vites küçültmek suratiyle, bazen el frenini de kullanarak yavaşlatırsın.

Örnek:

Arabanın devir kesiciye 6500 devirde girdiğini varsayalım. Arabanın freni yok, patladı vs.

4. vites 5000 devirde gidiyorsun, bu devirde vites küçültürsen sibobları ve pistonları eline alırsın :) dolayısıyla vites küçültmen lazım... Eğer durumum aciliyeti varsa el frenini hafif çekerek (arka tekerlekleri kilitlemeden tabi) aracı biraz yavaşlatırsın, devir 3000 civarına düşünce 3'e atarsın, aynı şekilde el freniyle biraz yavaşlatıp/devri düşürüp vites küçülterek yavaşlatabilirsin. Bu şekilde 1. vitese kadar düşüp aracı frensiz de durdurabilirsin.


Not: Şimdi çıkıp biri freni olmayan arabanın el freni tutmaz ki falan diyebilir... el freni sistemi mekanik bir sistem olduğundan, fren patlasa bile el freni tutar. :Yalnız arka tekerlekleri kilitleyecek kadar sert çekerseniz top gibi dönersiniz.

Çevrimdışı GolfMk1Diesel

  • İleti: 4238
    • Profili Görüntüle
Ynt: Rampa aşağı boşa sallamak..
« Yanıtla #13 : 06 Aralık 2009, 14:02:26 »
Yeni otobüs, kamyon, tır, minibüs'lerde retarder bulunuyor belki odur bahsettiğin. Ama normalde de motor freni (kompresör) ile yavaşlamak hatta durmak mümkün. Freni patlayan, freni tutmayan araçlarda ya da acil durumlarda kompresör + fren kullanılarak yavaşlama veya durma sağlanabilir. Öncelikle aracı tanımak lazım, araca uygun bir devir bandı belirleyeceksin kafanda, motoru ve aktarma organlarını zormaladan belirli devire düşünce vites küçültmek suratiyle, bazen el frenini de kullanarak yavaşlatırsın.

Örnek:

Arabanın devir kesiciye 6500 devirde girdiğini varsayalım. Arabanın freni yok, patladı vs.

4. vites 5000 devirde gidiyorsun, bu devirde vites küçültürsen sibobları ve pistonları eline alırsın :) dolayısıyla vites küçültmen lazım... Eğer durumum aciliyeti varsa el frenini hafif çekerek (arka tekerlekleri kilitlemeden tabi) aracı biraz yavaşlatırsın, devir 3000 civarına düşünce 3'e atarsın, aynı şekilde el freniyle biraz yavaşlatıp/devri düşürüp vites küçülterek yavaşlatabilirsin. Bu şekilde 1. vitese kadar düşüp aracı frensiz de durdurabilirsin.


Not: Şimdi çıkıp biri freni olmayan arabanın el freni tutmaz ki falan diyebilir... el freni sistemi mekanik bir sistem olduğundan, fren patlasa bile el freni tutar. :Yalnız arka tekerlekleri kilitleyecek kadar sert çekerseniz top gibi dönersiniz.

Abi bindiğimiz araba sanaırım 1984 model 50 Nc ydi otobüs bu yüzdende el freni yoktu nasıl yaptı bilmiyorum ama valla gösterdi hatta araba da frenin patladığında böyle felan yap dedi aklımda ordan kaldı evet el frenleri manuel sistem olduğu için anca halat kopunca havalı sistemlerde ise kompresör patlayınca sanırım tutmuyo...
Kılıçoğlu Garage.