BAŞKA FORUMDAN ALINTIDIR BEYLER
Katalizör Nedir ve Arıza ?
Bu konuyu yakıtla ilgili bölüme açmamın sebebi (motorum deli gibi yakıt yakıyor diyenler için açtım.
yakıtla ilgili sorunları olan arkadaşlar buraya yazsınlar ,Katalizör arızası ve oksijen sensörü arızası bu sorun olan motorlarda zaten egzoz den çok kötü koku gelir ve insanın gözünü yaşartacak kadar kötü..
Katalitik konvertörün tıkanmasının birçok sebebi vardır..
1.Kötü benzin
2.Kötü çalışan yakıt sistemi
3.Yıpranmış motor
4.ayarları bozuk motor.
5.hatalı buji kullanımı
6.gereğinden yüksek hararetle çalışan motor
7.düzgün çalışmayan oksijen sensörü
katalitiğin tıkalı olduğu nasıl anlaşılır?
1.emisyon testinde değerler çok yüksek çıkar veya test başarısız olur.
2.araç çekişten çok düşer.
3.alt devirler çok cansız olur 1500-3000 arası(dikkat edin şehiriçinde en çok kullanılan devir aralığıdır.)
4.yakıt tüketimi artar, rampa çıkmak eziyete dönüşür.
5.egzost sesi çok azalır.
6.rampa yukarı çıkarken gaza yüklendiğinizde araç hızlanamaz ve gaza yüklenince şıkır şıkır ses gelir sanki katalizörün içinde bozuk para varmış gibi
7.araç içerisinde çürük yumurta varmış gibi kokar.
Katalitik konvertör seramik veya benzeri malzemeden yapılmış içerisinde ince delikleri olan bir yapıdır. Bu yapı bir susturucu gövdesi içerisine yerleştirilmiştir.
Aşağıdaki resimde genel yapısı görülebilir.
Araçlarda kullanım süresi ömürboyu olarak geçer.
Sıradışı bir durum olmadıkça (darbe sebebi ile dağılma kırılma) değişimi gerekmez.
İşlevine gelirsek:
Egzos gazının sıcaklığı ile sözkonusu yapı aşırı yüksek ısıya çıkar.
Bir nevi akkor hale gerlir.
Bu sıcak akkor yapı içerisinden geçen CO(karbon monoksit) HO(hidro karbon) ve NOx (nitro karbon türevleri) kendi aralarında sıcaklık sayesinde reaksiyona girerek CO2 (karbondioksit) H2O (su) ve N (azot) olarak egzosdan atılırlar.
Bu sayede emisyon gazlar daha az çevreye zarar verir.
Bu parçanın emisyon faydası yanında egzos sisteminin parçası olması sebebi ile düşük devirlerde motorun ihtiyacı olan egzos ters basıncınıda sağlar.
Bu parçanın bozulması tıkanmadan çok içinın dağılması olarak karşımıza çıkar.
Tıkanma ancak çok uzun süre beter motor ayarı ile kullanım sonucu olabilr.
Bu kadar benzin içip egzosundan simsiyah duman çıkaran aracıda kimse pek uzun kullanmaz.
Aşırı yağ yakan bir motorda da egzosdan çıkan yağın fazlalığı tıkanmaya sebep olabilir.
İçinin dağılması konusu ise ateşleme zaman hatası sebebi ile egzos sıcaklığının aşırı yükselip seramik yapıyı dayanabileceği sıcaklığın üzerine çıkarmak düşünülebilir.
İç dağılmasının en popüler sebebi ise parçanın dışardan darbe almasıdır.
Katalitiğin sağlam bir köşesine yumuşak bir cisim ile vurp titreştirerek çıkan sesi dinlemek içinin dağınık olup olmadığı ile ilgili fikir verir.