Sigortacýlar hasar sorgulamasý baþlattý ikinci el oto pazarý karýþtý
Sigorta Bilgi Merkezi’nin, cep telefonu ile araçlarýn hasar geçmiþini sorgulama uygulamasý, bazý kesimlerin tepkisini çekti. Ýnternet üzerinde yapýlan satýþlarda da araç plakalarý kapatýlmaya baþlandý. Bilgi Merkezi Müdürü Mehmet Üst, hasarlý araçlarý hasarsýz diyerek satanlarýn uygulamadan rahatsýz olduðunu söyledi.
SÝGORTA Bilgi Merkezi’nin baþlattýðý plaka yazarak, cep telefonundan kýsa mesajla araç hasar geçmiþi sorgulama uygulamasý, ikinci el otomobil pazarýný karýþtýrdý. Yeni uygulama ile ikinci el piyasada hasarlý araçlarý, hasarsýz diye satmaya çalýþanlar Sigorta Bilgi Merkezi’ne tehditler yaðdýrýrken, internet üzerinden yapýlan satýþlarda ise araçlarýn plakalarý kapatýlmaya baþlandý. Sigorta Bilgi Merkezi Genel Müdürü Mehmet Üst, ikinci el piyasada yýlda 3 milyonun civarýnda aracýn el deðiþtirdiðini belirterek, deðiþim sýrasýnda birçok kiþinin hasarlý araç alýmýndan dolayý maðdur olduðunu söyledi. Hasarsýz diye hasarlý araç satýþýnýn yaygýn olduðunu ifade eden Üst, “Bu maðduriyeti önlemek için geçen yýlýn aðustos ayýnda hasar geçmiþi sorgulama uygulamasýný baþlattýk. Plaka numarasý yazýlýp, 5664’e gönderildiðinde o aracýn geçmiþteki tüm hasar bilgileri, rakamlarý ve tarihleri ile birlikte cep telefonuna anýnda geliyor” dedi.
Günde 2500 SMS geliyor
Mehmet Üst, Aðustos ayýndan bu yana toplam 431 bin kiþinin SMS aracýlýðý ile araç sorgusu yaptýðýna ve günlük ortalama 2 bin 500 SMS aldýklarýna dikkat çekti. Mehmet Üst, uygulamanýn Turkcell ile baþladýðýný birkaç gün içinde önce Vodafone’un, ardýndan da Avea’nýn devreye gireceðini ifade ederek, tüm operatörler için SMS numarasýnýn ayný olacaðýný kaydetti.
Mehmet Üst, bu uygulamanýn bazý kesimleri rahatsýz ettiðini de vurgulayarak, “Ýkinci el piyasada hasarlý araçlarý hasarsýz diye satýp, bundan ciddi gelir elde eden kesimler var. Öncelikle bunlar çok rahatsýz oldular ve bizi sürekli tehdit ediyorlar. Bir de, internet üzerinden yapýlan satýþlarda aracýn resmi ile birlikte plakasý da görülüyor. Hasarsýz diye yazýyor ama alýcýlar plakayý girip, sorgulama yaptýklarýnda o aracýn hasarlý olduðunu öðreniyorlar. Bu da ilan verenleri rahatsýz ediyor. Þimdilerde dikkat ediyoruz, artýk verilen ilanlarda plakalarýn üzeri kapatýlmaya baþlandý” diye konuþtu.
100 araçtan 30’u hasarlý
Mehmet Üst, traktör ve motosikletlerin dýþýnda trafikteki tüm araçlarýn Sigorta Bilgi Merkezi’ne kayýtlý olduðunu da belirterek, þunlarý söyledi: “Trafiðe kayýtlý 14.5 milyon araç var. Bunun 3 milyonu traktör ve motosiklet. Geri kalan 11.5 milyon araç otomatik trafik sigortasý yaptýrdýðýndan bizde kayýtlý. Bunlarýn hasar bilgileri de ayný zamanda mevcut. Trafikteki 100 araçtan 25’i de kasko sigortasý yaptýrdýðýndan bunlarýn da hasar bilgileri var. Dolayýsýyla araçlarýn yüzde 93’ü hasar geçmiþleri ile bizde kayýtlýlar.” Mehmet Üst, Sigorta Bilgi Merkezi verilerine göre trafiðe kayýtlý 11.5 milyon otomobilin yüzde 30’unun hasarlý olduðuna da dikkat çekerek, “Oransal olarak baktýðýmýzda trafikteki 100 araçtan 30’u mutlaka hasarlý” dedi.
Sýfýr diye satýyorlar
SÝGORTA Bilgi Merkezi Müdürü Mehmet Üst, ikinci el otomobil pazarýnda kullanýlamayacak hale gelmiþ, pert araçlarýn sýfýr niyetine satýldýðýný belirterek, þunlarý söylüyor: “Aracýn sigorta deðeri 100 bin TL ise ve o araçta 50 bin TL’lik hasar varsa, sigorta þirketleri buna ticari pert derler. Araç yürüyebilir, tamir edilip, piyasaya çýkabilir. Bir de aðýr hasarlý, hurdaya ayrýlacak pert araçlar vardýr. Bunlarý piyasaya sürüp, sýfýr diye satanlarý tespit ettik. Bu da genellikle lüks araçlarda oluyor. Ayný model araçlardan bir tanesi önden, diðeri de arkadan aðýr hasar almýþ. Lazerle veya çok özel tekniklerle bu araçlarý ikiye bölüyor, hangi taraf saðlamsa bunlarý birleþtirip, satýyorlar. Bu vakalar çok ciddi var. Bu araçlar lüks olduklarýndan mutlaka sigortalýlar. Kasko ya da trafik sigortasý olmamasý mümkün deðil. Sigortadan da hasarý alýnmýþtýr. Yani, bize kayýtlýdýrlar. Sorgu yapýldýðýnda bu araçlarýn biz pert olup olmadýðýnýn bilgisini SMS aracýlýðý ile veriyoruz.”
Pazarda fazla büyük þirket var
ERGO Ýsviçre Þirketler Grubu CEO’su Akýn Kozanoðlu, sigorta sektöründe fazla sayýda þirketin faaliyet gösterdiðini belirterek, önümüzdeki dönemde konsolidasyon olabileceðini savundu. Ergo Ýsviçre Þirketler Grubu CEO’su Akýn Kozanoðlu, sigorta sektörünün 2009 yýlýnda kriz ile birlikte son 5-10 yýlýn en karsýz yýlýný yaþadýðýný söyledi. Akýn Kozanoðlu, sektörde karlýlýðýn çok aþaðýlara indiðini, bunun da tek nedeninin sadece kriz olmadýðýný belirterek, “Karsýzlýðýn iki nedeni var. Birincisi, piyasadaki rekabet. Piyasaya, büyümeyi öne alan bazý oyuncular girdi. Bunlar, kardan ziyade büyümeyi ön plana alan oyuncular. Bunlarýn getirdiði rekabet ve piyasanýn da büyümemesi nedeniyle karsýzlýk oluþtu” dedi.
Akýn Kozanoðlu, karsýzlýðýn nedenlerinden birinin de karþýlýklar olduðunu vurgulayarak, son 3-4 yýldýr sigortacýlarýn ayýrdýklarý karþýlýklarda Hazine’nin getirdiði bazý deðiþikliklerin karlar üzerinde olumsuz etkisi olduðunu kaydetti.
Anadolu Sigorta üretimini artýrdý
ANADOLU Sigorta, prim üretimini 2009 yýlýnda, bir önceki yýla göre yüzde 7 artýþla 1 milyar 243 milyon TL’ye çýkarttý. Þirket, 2008 yýlýnda da 1 milyar 162 milyon TL üretim gerçekleþtirmiþti. Anadolu Sigorta Genel Müdürü Mustafa Su, yangýn, kaza, mühendislik, saðlýk, tarým ve zorunlu deprem sigortasý gibi önemli branþlarda prim artýþlarý gerçekleþtirdiklerini belirterek, en yüksek prim üretiminin ise, kaza branþýnda olduðunu söyledi. Mustafa Su, küresel krizin etkilerinin ciddi bir þekilde hissedildiði bir dönemde elde edilen üretim artýþýnýn, þirketin gücünü yansýtmasý bakýmýndan önemli bir gösterge olduðunu kaydetti. Mustafa Su, özellikle altyapý, insan kaynaklarý ve iletiþim alanýnda gerçekleþtirdikleri yatýrýmlarla kriz süresince olumlu bir çizgi yakaladýklarýný ifade ederek, “Bu rakamlar sektörümüzde, krizin etkilerinin azaldýðý yolunda önemli bir adým atýldýðýný da gösteriyor. Þirket olarak hedefimiz, bu performansý, 2010 yýlýnda da sürdürmek” dedi.
Güvence Hesabý tazminat ödeyecek
GÜVENCE Hesabý, geçtiðimiz hafta Ankara’da bir otomobilin çarparak, kaçmasý sonucu yaþamýný yitiren TRT Türk Halk Müziði sanatçýsý Sevinç Sarý’nýn tüm saðlýk giderlerini karþýlayacak, ailesine de vefat tazminatý ödeyecek. Güvence Hesabý Müdürü Kadir Küçük, yaptýðý açýklamada, plakasý tespit edilemeyen araçlarýn verdiði zararlarýn Güvence Hesabý kapsamýna girdiðini belirterek, “Hesap, trafik sigortasýnýn iþlevini gören bir kurum. Eðer çarpan aracýn trafik sigortasý olsaydý, saðlýk giderleri ile ölüm tazminatýný sigorta þirketi karþýlayacaktý. Ancak çarpan araç tespit edilemediði için biz devreye giriyoruz” dedi.