sadece turbolu değil benzinli dizel tüm araçlarda motoru çalıştırıp hemen yola çıkmak doğru değildir sonuçta yağ karterde soğuk ve akışkanlığı azalmış şekildedir motorun üst kısımlarına kadar çıkmasını ve motorun tamamını yağlaması için belli bir süre beklemek gerekir
hemen stop etmemedeki amaç ise turbonun içindeki havayı atmasının yanında aynı zamanda turbonun yağlanmaya devam etmesini sağlamaktır çünkü turbo dediğimiz ünitenin ayrı bir yağlama sistemi yoktur motorun yağlama sisteminden yağlanır siz hemen stop ederseniz turbo türbini dönmeye devam ettiği için yağsız bir ortamda dönmeye devam edecektir ve önemli bir nokta da kullanılan motor yağının kalitesidir kendi halinde dönmeye devam eden bir türbin mili yağlama devam etmediği için üstündeki yağı ısısyla kurutacaktır yani üstünde kalan yağ onu yağlamaya devam edemediği için türbin milinde problem çıkma ihtimali yükselecektir
kazasız belasız sürüşler hepimize arkadaşlar
Konu üzerinde baya bir süre geçmiş ama hortlatalım..
Maverick arkadaş zaten güzelce açıklamış bilen bir arkadaş turbonun içindeki havanın boşaltması için motorun stop etmeden önce rölantide çalıştırılmaması gerektiğinin alakasız oldunugu yazmış.Fakat yağ kuruması gibi bir şeyden bahsetmiş.Orda katılmıyorum kendisine yağ kurumaz çünkü davirdaim olmakta yağın akışkanlığı ve sıcaklığı mühim olan burda.Pistonlar yataklar gömlek sekman arasındakiş yağ turbodan daha fazla sıcaklığa maruz kalmakta ozaman oralarda kururdu.
Turbolu araçların eski olsun yeni olsun ilk marşa bastıktan ve stop etmeden önce en az 1dk çalıştırılması gerekir hatta eski dizeller 2-3dk çalışsın bu yeni teknoloji common rail olmayanlar v.s. Karter içindeki yağ bütün parçalarda 15-20 sn içinde devirdayım olmaz ve yağ yeterli akışkanlığa ve sıcaklığa gelmez.
En küçük yağ kanallarının dahi o sıcaklıktaki akışkanlıktaki yağdan nasibini alması gerekir ayrıca optimum dizel motor çalışma sıcaklığı 85-87 C derecedir 15-20 sn içinde motor nasıl bu sıcaklığa ulaşsın bütün parçaları yağlasın.
Turbolu araçlarda turbosunun yağlanması yanı turbo pallerini döndüren turbo milinin mil yatağının yağlanması gerekir.
Stop etme noktasında ise 1-2 dk yine beklenmelidir ki turbo soğusun turbo miline karterden ulaşan yağ soğusun turbo mili kırmayın ve turboyu dağıtmayın 2-3dk da içinde yakıt sarfiyatı yapmazsınız yapılan yakıt tasarrufu size sadece zarar getirir bu yapılan beklemeler ile hem motorunuz hem turbonuz daha uzun ömürlü olacak.Bunlar yapılmadıkça daha çok birileri yazacak buralara 100-150 K km'de vw ler turbo yiyor yer tabi kasap gibi kullanılırsa yer.Sadece üreticiye değil kullanıcıyada bakmak gerek bence.Yahu 3-5 dk beklemek için araçlarınız tak stop edip pat çalıştırıyosunuz neden sarfiyat yaptığınızı sanıyorsunuz stop edip marşa basmak için kullanılan yakıt ile bir araç ortalam 1 dk rölantide çalışıyor.Bİr diğer konuda kullanığınız yakıt ve yakıt katkı maddeleriyle ile turbo dağılması hakkında ilgi yoktur turbo ile yakıtın baglantısı yok.Yakıtın turbonun intercoolera verdiği basınclı havanın ve intercoolerdan emme manifolduna gelen hava ile yada direk turbodan emme manifolduna gelen (intercoolersız araçlar) basınclı hava ile ilgisi var.
Kullandığınız yakıtın subap,piston,gömlek,mazot pompası v.s v.s ilgisi var bunlara zarar verir.Turbo ise kullanıdığınız yağın,yağ filitresnin ve özellikle hava filitresinin kalitesi, temizliği sizin turbo için 1-2dk turbonun,yağın soğuması ile ilgilidir.
Sıra gelelim vw dizel motorlara...
Motor konusunda çok detaylı konuşmak gerek bu yüzden bu postu daha uzun yazmayalım yeterince uzattık.