Vites Oranları : 1- 3.46, 2- 1.94, 3- 1.37, 4- 1.03, 5- 0.85
son dişli oranı:4.25
lastikler 195-60-15 baz alırsak;
Tekerlek yuvarlanma dairesi = [(inch türünden jant çapı*25,4)+(lastik genişliği*yanak yüksekliği/10*2)]*Pi sayısı
Tekerlek yuvarlanma dairesi = [(15*25,4)+(195*0,60*2)]*3,14=1931mm=1,931mt
Tekerleğin yuvarlanma dairesini bulduk. Şimdi gelelim Tekerleğe aktarılan deviri hesaplamaya.
Tekerleğe aktarılan devir = (Motor devri(rpm)/son dişli oranı/hangi vitesdeysek o dişlinin oranı/1000)
Bu iki formülü kullanarak da aracın hızını bulabiliriz;
Hız = Tekerlek yuvarlanma dairesi x tekerleğe aktarılan devir x 60
Hız = 1,931mt x (motor devri/son dişli oranı/vitesin dişli oranı/1000) x 60
Hız=1,931 x (6000/4.25/0.85/1000)x60=192,43 km/h
bu hesapta ya bi yanlışlık var, ya da 230 yapanlar bi lastik ebadını yazabilir mi?
Alper lastik ebadını büyütse bile arabanın kadranı orjinal lastik ölçüsüne göre ayarlı olacak, dolayısıyla kadranın okuduğu aynı kalır, hatta daha hızlı gitmesi için daha büyük lastik takıcaksın formüle göre, ama arabanın gösterdiği hız değişmicek, hatta düşecek çünkü daha büyük tekerlek daha fazla yuvarlanma direnci demek.
Ayrıca kadranlarda %10 hataya kadar izin verilir ancak güvenlik sebeplerinden ötürü araç yüksek hızlara çıktıkça sapma payı arttırılır, yani 210 diyosa kadran araba 170-180le gidiyordur. (kadran aralıkları sabit olan araçlarda bu böyledir ancak Saab farklı bir güvenlik yöntemi izler, onda kadran aralıkları sabit değildir, yüksek hızlara çıkıldıkça rakamlar arası boşluk azalır, yani ibre daha hızlı döner bu da psikolojik olarak insanı yavaşlamaya iter)