Gönderen Konu: tartışma konusu aracı yere bastırırsak mı daha hızlı gider, yükseltirsek mi?  (Okunma sayısı 28063 defa)

Çevrimdışı braveheart53

  • İleti: 938
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: GOLF 1.4 TSİ 160 HİGLİNE
arkadaşlar birçoğumuzun aracı yere yapıştırısak daha hızlı gider fikri doğrumudur?(düz yolda max hız anlamında)  ben kendi fikrimi söylüyorum düz yolda aynı özellikte 2 aracı ele alırsak yere basık olana rüzgar üsten daha fazla etki eder ve sürtünme kuvveti daha çok artar. bu kuvvetten dolayı araçların viraja daha iyi girmesinin sebebi de budur bildiğim kadarı ile. yüksek araçta ise aracın altına giren hava akımı aracı yüksek hızlarda biraz daha havaya kaldırıp ağırlığının azalmasını sağlar daha hafif olan daha hızlı gider diyorum. sizlerinde mantıklı açıklamalı cevaplarınızı bekliyorum. bugün bayağı tartıştık sonuç üretemedik.
« Son Düzenleme: 12 Mart 2011, 20:00:46 Gönderen: braveheart53 »

Logged

Çevrimdışı 90khan

  • İleti: 441
  • Ne mutlu Türk'üm diyene!
    • Profili Görüntüle
benim fikrim altındaki girintili çıkıntılı olduğundan altından geçen hava daha fazla sürtünmeye sebep olacaktır yeni modeller için geçerli olmasa :)

Çevrimdışı braveheart53

  • İleti: 938
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: GOLF 1.4 TSİ 160 HİGLİNE
benim fikrim altındaki girintili çıkıntılı olduğundan altından geçen hava daha fazla sürtünmeye sebep olacaktır yeni modeller için geçerli olmasa :)
hadi altı açık araçlarda dediğin doğru fakat şöyle de bir olay var 150 km/h hızının üzerinde bir araç ağırlığının 3 te birini yere basar derler...

Çevrimdışı CoX_BoY

  • İleti: 1001
    • Profili Görüntüle
aracı yere basmak hız konusunda artırır azaltır bilemiyecem ama hzlandıkca aracın yere basması kontrolu guclendirir. cunkun yere daha baskı olacak ama yuksek olursa hızlandıkca rüzgarın aracın altına girmesi aracın yere olan baskısı azaltacaktır o yüzden yere basmak her zaman iyi :D bu mantıktanda yere basık araba daha rahat hızlanır bence :D

Çevrimdışı braveheart53

  • İleti: 938
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: GOLF 1.4 TSİ 160 HİGLİNE
aracı yere basmak hız konusunda artırır azaltır bilemiyecem ama hzlandıkca aracın yere basması kontrolu guclendirir. cunkun yere daha baskı olacak ama yuksek olursa hızlandıkca rüzgarın aracın altına girmesi aracın yere olan baskısı azaltacaktır o yüzden yere basmak her zaman iyi :D bu mantıktanda yere basık araba daha rahat hızlanır bence :D
bak ne güzel dedin yükseldikçe rüzgar aracın yere olan baskısı azalacak yani araç hafifleyecek, sürtünme kuvveti azalacak. araç 1 ton ise 600 kg basacak ve araç basık olana oranla daha hızlı gidebilecek ;)
« Son Düzenleme: 12 Mart 2011, 21:23:06 Gönderen: braveheart53 »

Çevrimdışı CoX_BoY

  • İleti: 1001
    • Profili Görüntüle
ama kontrolun düşecek kontrolsuz güç güç değildir  :D ;D

Çevrimdışı braveheart53

  • İleti: 938
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: GOLF 1.4 TSİ 160 HİGLİNE
o konuda sana katılmayan yoktur kesinlikle. ama konu max hız ;) hangisi daha hızlı gider :tamamdir

Çevrimdışı TEYOLOGY

  • İleti: 2626
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: (fırsatı bulur bulmaz tekrar Vag'dayım)
  • Şehir: Manisa
lütfen bu deneyi evde yapın. iki elinize birer A4 kağıt alıp üst üste bir birinden 2-3 cm uzaklıkta yere doğru tutarak arasına üfleyin. arası açılacak mı yoksa kapanacak mı?

aracın altından geçen hava aracı yere mi yapıştırır yoksa yukarı doğru mu iter?

cevabını ben vereyim. fizik kuralları devreye girer. aracın şasi uzunluğu ile yerden yükseklik mesafesi ve hıza bağlı olarak araç yere yaklaşabilir de yerden uzaklaşabilir de. fabrikalarda mühendislik departmanında tüm bunlara ek olarak viraj emniyetinin sağlanması için ağırlık merkezinin yerden yüksekliği de hesaba katılır. (Tofaş'ın kuş serisi için değil otomobiller için söylüyorum bu sözümü).

sonuç: aracın hızına etki eden en büyük faktör motorun ürettiği max hp ve sürtünme ile kaybedilen işgücü. sürtünme derken de alt-üst-yan hava sürtünmeleri ve lastik-yol mekanik sürtünmesi. aracın altından hava geçtiği sürece bu sürtünme olacaktır. farkı yaratan ise aracın altından geçen havanın aracın üstünden geçen havaya oranına etkisi sebebiyle yere basma kuvvetine olan etkisi.. yere basma kuvveti arttığı sürece hava sürtünmesi etkilenmese dahi lastik-yol arası mekanik sürtünme kuvveti artacaktır.

fizikçi değilim ama mantık yürüttüğümde yol tutuşu ve yakıt sarfiyatı artar son sürat ise azalır diyorum. mantığım tamamen yanlış da olabilir.

bu yazıda geçen kişi ve kuruluşların gerçek hayatla ilişkisi yoktur.  :p
Kamış ses verince ney oldum sanır, İplik gerilince yay oldum sanır.
Sarayda oturmakla padişah olmaz kişi,
Abdal ata binince bey oldum sanır.

Çevrimdışı ALPER.

  • İleti: 4148
    • Profili Görüntüle
aynı hızda gider, son sürati şanzıman oranları ve lastik çapı etkiler.Hızlanmaya ise etkisi farkedilmeyecek kadar azdır.

Çevrimdışı onurc

  • İleti: 2229
    • Profili Görüntüle
herşey tamamda aracın ıyı  vıraja gırmesının sebebı sert olmasıdır . esneme payı az olursa araç daha az yatıcaktır. dümdüz gıder gıbı gırersınız vıraja. havayla bı ılgı kuramadım ben . en azından bu ınce hesaplar bıze göre degıl bence . yarış arabası kullanmıyoruz sonuçta :)
ok men 8) let s go   :halazn:

Çevrimdışı erdem325

  • İleti: 758
    • Profili Görüntüle
aslinda dogru dusunmussunuz, yuksek arabanin son surati daha fazla olur, basik arabanin ise daha az..
ha bu fark cok olmaz ama fark olur yinede..
yalniz burada bir durum daha var ki asil belirleyici unsur budur;
aracin daha iyi yol tutmasi icin araci yere basmak yeterli degildir, aracin altina giren havanin azligi coklugu kadar nasil bir yol izleyecegi daha onemlidir..
siz araci yere basiyorsaniz ve yuksek hizlarda daha iyi yola yapismasini bekliyorsaniz eger aracin altindan gecen havanin izleyecegi yolda iyilestirmeler yapmaniz gerekir..
oncelikle arac altini mumkun mertebe duzgun bir yuzey haline getirmek gerekir, ayrica aracin burnu tarafindan yarilip ikiye atilan havanin alta giren kismi onden girdigi mesafede arkadan cikmamali, aracin arkasinin onune gore daha yuksek kalip havanin aracin altindan gecerken arac altinda basinc azaltimi yapip araci yere dogru vakumlamasi gerekir..
aslinda arac alti ile ilgilenecekseniz eger aslolan budur..
bu durumda yuksek hizlarda iyi yol tutarsiniz..
ha bunun disinda daha zibilyon tane faktor var orasi da ayri mevzu :)

Çevrimdışı erdem325

  • İleti: 758
    • Profili Görüntüle
herşey tamamda aracın ıyı  vıraja gırmesının sebebı sert olmasıdır . esneme payı az olursa araç daha az yatıcaktır. dümdüz gıder gıbı gırersınız vıraja. havayla bı ılgı kuramadım ben . en azından bu ınce hesaplar bıze göre degıl bence . yarış arabası kullanmıyoruz sonuçta :)

sadece sert olmasindan ziyade arac agirlik merkezinin yere yakinligi ve tekerleklerin kamber kaster ayarlarida etkili..
ama dediginiz dogru, yaris arabasi hazirlamiyoruz :D

Çevrimdışı braveheart53

  • İleti: 938
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: GOLF 1.4 TSİ 160 HİGLİNE
lütfen bu deneyi evde yapın. iki elinize birer A4 kağıt alıp üst üste bir birinden 2-3 cm uzaklıkta yere doğru tutarak arasına üfleyin. arası açılacak mı yoksa kapanacak mı?

aracın altından geçen hava aracı yere mi yapıştırır yoksa yukarı doğru mu iter?

cevabını ben vereyim. fizik kuralları devreye girer. aracın şasi uzunluğu ile yerden yükseklik mesafesi ve hıza bağlı olarak araç yere yaklaşabilir de yerden uzaklaşabilir de. fabrikalarda mühendislik departmanında tüm bunlara ek olarak viraj emniyetinin sağlanması için ağırlık merkezinin yerden yüksekliği de hesaba katılır. (Tofaş'ın kuş serisi için değil otomobiller için söylüyorum bu sözümü).

sonuç: aracın hızına etki eden en büyük faktör motorun ürettiği max hp ve sürtünme ile kaybedilen işgücü. sürtünme derken de alt-üst-yan hava sürtünmeleri ve lastik-yol mekanik sürtünmesi. aracın altından hava geçtiği sürece bu sürtünme olacaktır. farkı yaratan ise aracın altından geçen havanın aracın üstünden geçen havaya oranına etkisi sebebiyle yere basma kuvvetine olan etkisi.. yere basma kuvveti arttığı sürece hava sürtünmesi etkilenmese dahi lastik-yol arası mekanik sürtünme kuvveti artacaktır.

fizikçi değilim ama mantık yürüttüğümde yol tutuşu ve yakıt sarfiyatı artar son sürat ise azalır diyorum. mantığım tamamen yanlış da olabilir.

bu yazıda geçen kişi ve kuruluşların gerçek hayatla ilişkisi yoktur.  :p
bende bu şekilde bir cevap bekliyodum çok iyi tatmin oldum :D :D ;D teşekkürler tolga.
erdemcim senin dediğin olayı biliyorum hava akımı araç yüzeyinden geçtiği sürede aracın altındanda geçecektir dolayısı ile aracın altında alınan hava yolu üst yüzeyinden alınan hava yolundan daha azdır. bu da demek oluyorki hava akımının hızlı gittiği yerde basınç daha fazladır bu da aracı yukardan aşağıya basan hava kuvveti anlamına gelir. araçlrın altı çoğunlukla rüzgar direncine karşı paralel olarak yapılır bu da direnci azaltır. :tamamdir
« Son Düzenleme: 13 Mart 2011, 00:30:39 Gönderen: braveheart53 »

Çevrimdışı braveheart53

  • İleti: 938
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: GOLF 1.4 TSİ 160 HİGLİNE
aynı hızda gider, son sürati şanzıman oranları ve lastik çapı etkiler.Hızlanmaya ise etkisi farkedilmeyecek kadar azdır.
arkadaşım sen aracında 5 kişi varken 200 yapıyosan aynı yolda yek başına gidersen sence sonuç ne olur? aracı life kaldırırsan dediğin doğru fakat ağırlık artışında artan sürtünme kuvveti senin son hıza çıkmanı engeller.