Önce avans ne demek onu bilmek lazım.. Pistonun hareketini 360 derecede tamamladığını zaten biliyoruz. Eğer pistonun en üst noktadaki pozisyonuna üst ölü nokta dersek, ve bu noktayı 0 derece olarak kabul edersek, ateşleme anında pistonun bulunduğu noktanın grangta 0 noktasına göre yaptığı açıya avans denir.
Yani aslında siz pistona zaten hareketli olan grangta bir miktar "avans" (kelimenin gerçek anlamı ile) veriyorsunuz demektir. Yani en üst noktada değilde onu biraz geçince ateşlemenin olmasını sağlayarak verimden bir miktar feragat etmek sureti ile dönmeyi kolaylaştırıyorsunuz. Bu sayede grang daha kolay döndüğü için piston daha kolay aşağıya doğru hareket eder ve pistonun hızı artar. Çünkü ivme kazanmasının zor olduğu nokta zaten aşılmıştır.
buraya kadar tamamsa gelelim avans vurmasına, Avansın vurması demek, yanma odasında ateşlemenin olması gerekenden daha önce olması sonucu pistonların grang üstündeki yataklara aşırı baskı uygulayarak ses çıkartmasına denir. Bu güçlü bir sestir. Tak tak tak diye ard arda vurma şeklinde gelir. Eğer araç avans vuruyorsa bunun mutlaka bir sebebi vardır. Bunlardan bazıları;
1- Kalitesiz benzin dolayısı ile öngörülenden önce yanma.. Sonuç= Benzinin basınç sebebi ile kendiliğinden ateş alması ve piston üst ölü noktaya geçmeden patlamanın gerçekleşmesi
2- Motor kapağının olması gerekenden fazla taşlanması sonucu kompresyon oranının aşırı artması ve benzinin buna dayanamayarak zamanından önce kendiliğinden alev alması
3- Motorun aşırı besleme uygulaması yapıldığı halde kompresyon oranının aynı kalması iç basıncı arttırırken pistonun sıkıştırma oranını düşürmezseniz, atmosferik motora göre hazırlanmış olan motorunuz ebediyete intikal edebilir. Tabii bu uygulanan basınca göre de değişir. Olması gerekenden yüksek basınç= olması gerekenden önce yanma
4- Ani güç isteklerinde ateşleme sisteminin ateşleme avansını ayarlayamaması sonucu zamansız yanma ve avans vurma.. Bu kısa süreli olur zaten ve keniliğinden sona erer.. Bu arada gaza asılmmak en doğrusu.. Gaz pedalına mümkün olabildiğince nazik davranın.....
5- Sübap ayarının doğru olmaması.... Eğer sübaplarınız olması gereken zamandan geç kapanıyorsa bu da silindire fazla hava girmesine sebep olur ve bunun sonucunda da yanma anından önce yanma odasının basıncının aşırı artmasına sebep olur=avans vurur.
6- Sente ayarının doğru olmaması... Aslında bu da yukarıdaki ile benzer bir olay. Eğer aracınızda egzantrik kayışlı sitemde ise bunda sente adı verilen ayar noktalarıda bulunur. Bunların egzantrik dişlisindeki marker ile örtüşmesi gerekir. Eğer herhangibir sebep ile kayışı çıkarttıysanız bunu doğru yere monte ettirmek zorundasınızdır. Ancak kompresyonu düşmüş motorlarda sente bir yada iki diş kaçırtılarak hava giriş zamanlaması değiştirilerek kompresyon kayıplarını bir miktar telafi etme yoluna gidilir. Eğer ustanız bunu aşırı yaparsa o zamanda avans vurur..
7- Tevzi makarasında herhangibir form bozukluğu olursa da ateşleme zamanı değişeceğinden avans vurması oluşabilir..
8- Yanlış ayarlanmış bir yakıt/hava karışım oranıda vuruntuya sebep olabilir.
Peki arabanız avans vururda siz uzun süre sallamazsanız ne olur?
1- Yatak sarabilirsiniz.
2- Silindir içindeki ısı çok aşırı artacağından pistonlarınız eriyebilir. (Detonasyon)
3- Grang kesebilirsiniz.
4- Malum modern motorların kapakları aliminyum olduğundan muhtemelen çarpılır ve taşlatmak zorunda kalırsınız. Eh açmışken yarım motorda yapılrı tabe.. =$$$$
5- Her ihtimalde motoru yersiniz.. Kesinlikle ciddiye alınması gereken bir problemdir
---------ALINTIDIR-----------
yani buradan şunu çıkartıyoruz çok tehlikeli bir olay servise gidiyorsun ehil bir usta bunun hemen sebebini bulması gerekiyor ama gideceğin ustaya çok dikkat et öyle basit birt arıza değil gereksiz yere sana para harcattırıp hiçbişey yapamayacak adamlarla uğraşma