Gönderen Konu: Hava borusundaki termostat hk. (nedir, ne işe yarar)  (Okunma sayısı 15679 defa)

Çevrimdışı bunalan

  • İleti: 190
    • Profili Görüntüle
Arkadaşlar az önce (merak edip) hava borularını söktüm. Aşağıdaki fotoğrafta işaretlediğim yerde bir tane termostatla karşılaştım. Dışı filan bayağı paslanmaya yüz tutmuş yeşilimsi bir haldeydi. Sanırım o termostat sıcak soğuk hava karışımını ayarlıyor(yanılıyorsam düzeltin). Yani devreye girdiğinde egzostan aldığı sıcak havayı azaltıp veya kesip dışarıdan soğuk hava alıyor.

Sorum şu şimdi bu termostatın çalışıp çalışmadığını(ki dış görünüşüne göre uzun zamandır el atılmamış) nasıl anlayabiliriz. Bu termostat bozuk olduğunda bir sorun yaratır mı? Sonuçta çalışmazsa sürekli olarak aldığı havanın büyük çoğunluğunu az önce yanan sıcak hava olacaktır. Sıcak havada yanma daha çabuk olacaktır ama oksijen miktarı temiz havada daha fazla olacaktır.

Ya da hiç bunlara girmeyip yenisini mi alsak yoksa pek te dikkate alınmayacak bir parça mı bu konuda bilgisi olan arkadaşlarımız ne derler?  :)


(Fotoğraf alıntıdır, temsilidir)
« Son Düzenleme: 28 Ocak 2012, 15:05:39 Gönderen: bunalan »

Logged

Çevrimdışı KAAN60

  • İleti: 652
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: 2000 polo 1.6 a.c
  • Şehir: Tokat
Ynt: Hava borusundaki termostat hk. (nedir, ne işe yarar)
« Yanıtla #1 : 28 Ocak 2012, 22:43:45 »
aynen dediğin gibi dikkate alınmayacak bişey onun içinde kendi mekanizması var sıcaklık artıkca kelebek kapatıyor ben bizzat senin gibi açtım çalışırkende inceledim ama benimkinde pas falan yoktu çalışıyordu normal sendeki bozuk olsa rolatide kendini illa belli eder takma kafana.
_-OĞLUM ve POLOM-_

Çevrimdışı bunalan

  • İleti: 190
    • Profili Görüntüle
Ynt: Hava borusundaki termostat hk. (nedir, ne işe yarar)
« Yanıtla #2 : 29 Ocak 2012, 00:03:22 »
Teşekkürler. Çalışıp çalışmadığı konusunda şüpheliyim. Çünkü o kelebeğin arkasında bir sümüklü böcek  :) vardı çalışsa o orada sağlam duramaz kırılırdı diye düşünüyorum ama belkide öyle bir yerde duruyorduki pek etkilenmedi. Peki çalışırken nasıl kontrol edebileceğiz siz nasıl kontrol ettiniz? LPG kullandığımız için bu kelebeğin bir derece önemi olabilir mi acaba kapalı veya açık olmasına göre. :s 

Çevrimdışı speedystop

  • İleti: 887
  • 6N Uzmanı
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: Polo 6N Sportline
  • Şehir: Kocaeli
Ynt: Hava borusundaki termostat hk. (nedir, ne işe yarar)
« Yanıtla #3 : 29 Ocak 2012, 19:00:01 »
Teşekkürler. Çalışıp çalışmadığı konusunda şüpheliyim. Çünkü o kelebeğin arkasında bir sümüklü böcek  :) vardı çalışsa o orada sağlam duramaz kırılırdı diye düşünüyorum ama belkide öyle bir yerde duruyorduki pek etkilenmedi. Peki çalışırken nasıl kontrol edebileceğiz siz nasıl kontrol ettiniz? LPG kullandığımız için bu kelebeğin bir derece önemi olabilir mi acaba kapalı veya açık olmasına göre. :s 

Geçen bende kurcalarken gördüm yağladım filan ama elektronik bir aksam değil galiba ben fiş filan göremedim bilgili arkadaşlardan detaylı bilgi bekliyoruz.
Mesele ölmek değil, mesele yaşayamamak.

Çevrimdışı bunalan

  • İleti: 190
    • Profili Görüntüle
Ynt: Hava borusundaki termostat hk. (nedir, ne işe yarar)
« Yanıtla #4 : 29 Ocak 2012, 19:51:15 »
Ben en kısa zamanda şöyle birşey deneyeceğim. Motoru çalıştırıp iyice ısıtacağım. Isınınca doğal olarak termostatın devreye girip sıcak hava kısmını kapatıyor olması lazım. Sonra far altındaki soğuk hava emen kısmını elimle kapatacağım. Sonra motorun durumunu gözlemleyeceğim. Mantıken sıcak hava kısmını termostatın kapatmış soğuk hava kısmınıda ben kapattığımdan hava alamayacağı için rolantinin düşmesi veya stop etmesi lazım. Baktım stop etmiyor o zaman anlayacağım ki termostat çalışmıyor. Emin olmak içinde hemen boruyu söküp kapanmadığını görmek olacak. Gerçekten kapanmadıysa bu sefer anlayacağımki termostat bozuk. İyice emin olmak içinde termostatı çıkartıp saç kurutma makinesi ile ısıtarak kontrol edeceğim çalışıp çalışmadığını.  :D

Çevrimdışı speedystop

  • İleti: 887
  • 6N Uzmanı
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: Polo 6N Sportline
  • Şehir: Kocaeli
Ynt: Hava borusundaki termostat hk. (nedir, ne işe yarar)
« Yanıtla #5 : 30 Ocak 2012, 11:35:24 »
Ben en kısa zamanda şöyle birşey deneyeceğim. Motoru çalıştırıp iyice ısıtacağım. Isınınca doğal olarak termostatın devreye girip sıcak hava kısmını kapatıyor olması lazım. Sonra far altındaki soğuk hava emen kısmını elimle kapatacağım. Sonra motorun durumunu gözlemleyeceğim. Mantıken sıcak hava kısmını termostatın kapatmış soğuk hava kısmınıda ben kapattığımdan hava alamayacağı için rolantinin düşmesi veya stop etmesi lazım. Baktım stop etmiyor o zaman anlayacağım ki termostat çalışmıyor. Emin olmak içinde hemen boruyu söküp kapanmadığını görmek olacak. Gerçekten kapanmadıysa bu sefer anlayacağımki termostat bozuk. İyice emin olmak içinde termostatı çıkartıp saç kurutma makinesi ile ısıtarak kontrol edeceğim çalışıp çalışmadığını.  :D
Ya bu elektronik bir parçamı tek başına ısıyla çalışırmı?
Mesele ölmek değil, mesele yaşayamamak.

Çevrimdışı bunalan

  • İleti: 190
    • Profili Görüntüle
Ynt: Hava borusundaki termostat hk. (nedir, ne işe yarar)
« Yanıtla #6 : 30 Ocak 2012, 13:25:43 »
Ya bu elektronik bir parçamı tek başına ısıyla çalışırmı?
Mantığı, ısındığı zaman içerisinde genleşen maddelerin uyguladığı basınç sayesinde ucundaki pimin ileriye doğru itilmesidir. Elektronik bir devre aksam vs birşey değil.

Çevrimdışı KAAN60

  • İleti: 652
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: 2000 polo 1.6 a.c
  • Şehir: Tokat
Ynt: Hava borusundaki termostat hk. (nedir, ne işe yarar)
« Yanıtla #7 : 30 Ocak 2012, 14:58:54 »
Mantığı, ısındığı zaman içerisinde genleşen maddelerin uyguladığı basınç sayesinde ucundaki pimin ileriye doğru itilmesidir. Elektronik bir devre aksam vs birşey değil.
aynen öyle arkadaşım bende bir ara filtre elemanlarını temizlerken dikkat etmiştim soğuk hava ile sıcak havanın birleştiği yeri söküp kontrol etmiştim sıcak hava bölümündeki sıcaklık arttıkca termostatın kanadı sıcak hava kısmını kapatıyor. içerisindeki mekanizma sıcaklık hassaslığına göre çalışıyor herhangi bir elktronik bağlantı mevcut değil. motor ilk çalıştğı zamanlarada motora daha ılık bir hava gönderiyor.
_-OĞLUM ve POLOM-_

Çevrimdışı bunalan

  • İleti: 190
    • Profili Görüntüle
Ynt: Hava borusundaki termostat hk. (nedir, ne işe yarar)
« Yanıtla #8 : 30 Ocak 2012, 16:07:38 »
Ama ben bunu kafaya taktım arkadaşlar biraz kurcalayacağım. Sonuçta o sistem benzine ayarlı ama biz LPG kullanıyoruz. LPG ye sıcak mı soğuk mu ne kadar sıcak ne kadar soğuk gitmeli o konuda biraz kurcalayacağım.
Sadece öncelikle öğrenmek istediğim birkaç soru var o konuda yardımcı olabilecek arkadaşımız var mı?

1-)
   a) O sıcak hava daha önce yanan hava mı?
   b) Yoksa normal havayı o kısımdan(egzost kısmından) geçirerek sıcaklığa ulaştırılmış temiz hava mı?

2-) O termostatın kapattığı kapağın altından uzayan bir tel var(aşağıdaki fotoğrafta gösterdiğim). Bu tel ne işe yarar. Nereden ne sonuçu tetikleniyor? Bir ucu boruda ama diğer ucu karbüratörün altına gittiği için anlayamadım.



Çevrimdışı speedystop

  • İleti: 887
  • 6N Uzmanı
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: Polo 6N Sportline
  • Şehir: Kocaeli
Ynt: Hava borusundaki termostat hk. (nedir, ne işe yarar)
« Yanıtla #9 : 30 Ocak 2012, 21:42:11 »
Mantığı, ısındığı zaman içerisinde genleşen maddelerin uyguladığı basınç sayesinde ucundaki pimin ileriye doğru itilmesidir. Elektronik bir devre aksam vs birşey değil.

Hıım cevap için teşekkür ederim. Bu parçanın amacı motor soğukken egzostan aldığı sıcak havayı motora verip sıcak hava ile motorun daha çabuk ısınmasını sağlayan bir parça olduğunu tariflerinize göre anladım doğrumu arkadaşlar? Peki öyleyse

1-Motor ısınınca madem o termostadın içindeki malzeme sıcaklığa göre kapanıyor motor ısınınca aha motor ısındı soğuk havayı açıyım nasıl diyor?

2-Bu parça bozulsa ne olurki en fazla?

3-Lpg ile bağlantısını çözemedim özür dilerim.  ::)
Mesele ölmek değil, mesele yaşayamamak.

Çevrimdışı bunalan

  • İleti: 190
    • Profili Görüntüle
Ynt: Hava borusundaki termostat hk. (nedir, ne işe yarar)
« Yanıtla #10 : 30 Ocak 2012, 22:16:17 »
:) Ben soruma cevap beklerken arada senin sorunu yanıtlamaya çalışayım. Doğru anlamışsınız. Nasıl dediğine gelince termostat ısınınca içerisinden dışarıya doğru uzayarak çıkan pimi önünde duran yayı itiyor. O yayın ucu bir kapağa bağlı. İtilen yay kapağı aşağıdan gelen sıcak havayı engelleyecek şekilde sıcak hava borusunun ağzına doğru kapanıyor. Şöyle düşün evdeki sıcak soğuk musluğundaki senin elle yaptığını burada termostat iterek yapıyor. Yani sıcağı kapatırken aynı zamanda soğuk girişi açmış oluyor. Termostat soğuduğunda kapak tekrar geri atıyor olması lazım. Bu parça bozulursa ne olur araç %85 kadar sürekli sıcak hava ile çalışır. Alt devirlerde sorun olmuyormuş ama sürekli sıcak ile çalıştığında üst devirlerde güç kaybına sebep oluyormuş. Artı eğer o sıcak hava yanmış hava ise doğal olarak oksijen miktarı az bir havayı karışıma sokarak yakması için gördermiş oluyoruz. Artı bu benzin için yapılmış bir sistem. Ama LPG ile direkt uyumlu mu yani hava gaz karışımı dengede mi bunun için ben bu konuyu biraz kurcalamak istiyorum. Sonuçta zengin karışımda fakir karışımda motor için zararlıdır. Ve kaç LPG ustası bunu ayarlayarak takıyor sormak lazım. LPG ustaları bu kısmı vidalayarak sadece sıcak hava girişini açık bırakıyorlarmış veya soğuk hava girişinin yarısını bant ile kapatıyorlarmış bunu da hangi mantığa dayanarak yani niye böyle yapıyorlar öğrenmek lazım.

Çevrimdışı speedystop

  • İleti: 887
  • 6N Uzmanı
    • Profili Görüntüle
  • Otomobil: Polo 6N Sportline
  • Şehir: Kocaeli
Ynt: Hava borusundaki termostat hk. (nedir, ne işe yarar)
« Yanıtla #11 : 30 Ocak 2012, 23:08:35 »
Mükemmel
:) Ben soruma cevap beklerken arada senin sorunu yanıtlamaya çalışayım. Doğru anlamışsınız. Nasıl dediğine gelince termostat ısınınca içerisinden dışarıya doğru uzayarak çıkan pimi önünde duran yayı itiyor. O yayın ucu bir kapağa bağlı. İtilen yay kapağı aşağıdan gelen sıcak havayı engelleyecek şekilde sıcak hava borusunun ağzına doğru kapanıyor. Şöyle düşün evdeki sıcak soğuk musluğundaki senin elle yaptığını burada termostat iterek yapıyor. Yani sıcağı kapatırken aynı zamanda soğuk girişi açmış oluyor. Termostat soğuduğunda kapak tekrar geri atıyor olması lazım. Bu parça bozulursa ne olur araç %85 kadar sürekli sıcak hava ile çalışır. Alt devirlerde sorun olmuyormuş ama sürekli sıcak ile çalıştığında üst devirlerde güç kaybına sebep oluyormuş. Artı eğer o sıcak hava yanmış hava ise doğal olarak oksijen miktarı az bir havayı karışıma sokarak yakması için gördermiş oluyoruz. Artı bu benzin için yapılmış bir sistem. Ama LPG ile direkt uyumlu mu yani hava gaz karışımı dengede mi bunun için ben bu konuyu biraz kurcalamak istiyorum. Sonuçta zengin karışımda fakir karışımda motor için zararlıdır. Ve kaç LPG ustası bunu ayarlayarak takıyor sormak lazım. LPG ustaları bu kısmı vidalayarak sadece sıcak hava girişini açık bırakıyorlarmış veya soğuk hava girişinin yarısını bant ile kapatıyorlarmış bunu da hangi mantığa dayanarak yani niye böyle yapıyorlar öğrenmek lazım.

Mükemmel analatımınız için teşekkürler peki lpg farklı biryerdenmi hava alıyorki bu parça benzinde sadece işe yarasın bunuda açıklarmısınız rica etsem?
Mesele ölmek değil, mesele yaşayamamak.

Çevrimdışı alper19

  • Volkswagen Türkiye - 2
  • İleti: 2284
    • Profili Görüntüle
Ynt: Hava borusundaki termostat hk. (nedir, ne işe yarar)
« Yanıtla #12 : 30 Ocak 2012, 23:14:54 »
arkadaslar o parcanin bi ise yaradigi yok ya :D aee den bahsediyorm cok onemli bi parca olsaydi acik hava filtresi takinca problem yaratirdi sadece motor soukken daha cabuk isinsin diye manifoldun ustunden isinan hava cekiyo

Çevrimdışı bunalan

  • İleti: 190
    • Profili Görüntüle
Ynt: Hava borusundaki termostat hk. (nedir, ne işe yarar)
« Yanıtla #13 : 31 Ocak 2012, 00:22:46 »
Mükemmel
Mükemmel analatımınız için teşekkürler peki lpg farklı biryerdenmi hava alıyorki bu parça benzinde sadece işe yarasın bunuda açıklarmısınız rica etsem?
Sanırım ikiside aynı yerden alıyor.
arkadaslar o parcanin bi ise yaradigi yok ya :D aee den bahsediyorm cok onemli bi parca olsaydi acik hava filtresi takinca problem yaratirdi sadece motor soukken daha cabuk isinsin diye manifoldun ustunden isinan hava cekiyo
Zaten ben de onu diyorum. Şu durumda sanırım benim termostat çalışmıyor yani sizin tabirinizle bir işe yaramıyor. İşte şu aşamada yaramadığı için sadece ısıtmak için değil sürekli olarak motor sıcak hava çekiyor. İşte bu sürekli sıcak hava çekmesinin avantaj ve dezavantajları (ki bence dez avantajı var) nedir bunu konuşmak asıl amaç. :) Madem açık hava filtresi sorun yaratmıyor biz de bu termostatı iptal edelim araç sürekli soğuk ile çalışsın. Bence ufakta olsa bir yakıt tasarrufu, ufakta olsa bir beygir kazanımı, güç kazanımı elde edebiliriz. Neys fazla akıl karıştırmayalım. Belkide dediğiniz gibi çokta önemli olmayaz göz ardı edilebilecek bir konu üzerinde duruyoruz. Kar bu hafta kalktıktan sonra ben sıcak soğuk deneme yapacağım, o hallerde gaz ayarı yaptıracağım. Olumlu bir sonuç olursa seve seve paylaşırım olmazsa beyin jimnastiği yanımıza kar kalır.  :)