Arkadaşlar, AutoShow 53. sayısında, otomobiller üzerine bazı mitlerin ne kadar doğru olduklarına dair derleme yapmışlar.
1) Ayağını debriyaj pedalının üstünde tutarsan balataya zarar verirsin
Ardındaki varsayım: Pedale yapılan hafif basınç baskı balatanın aşınmasına neden olur.
Doğru. Ancak burada önemli olan temasın şiddeti. Ayak pedala çok hafifçe dokunuyorsa bir şey olmaz. Balatanın zarar görmei için daha güçlü bir bastırma ve ayağın kendi ağırlığı yeterli. Bir kaç şeye daha dikkat edilmeli: "Debriyajı kaydırarak asla araç kullanmayın. Kırmızı ışıkta beklerken debriyajı aracın kaymasını engelleyecek şekilde kullanıp el freni muamelesi yapmayın". Bu 2 hata, baskı balatanın rekor sürelerde aşınmasına neden olur.
2) İyi durumdaki lastikler ön tekerlere takılmalı
Ardındaki varsayım: Daha iyi profil yapısı, daha iyi yönlendirme kabiliyeti ve buna bağlı olarak daha yüksek sürüş sağlar.
Yanlış. Tamam, fren mesafeleri daha kısa olur ve aquaplaning rezervleri iyileşir ama iz takip yeteneği dramatik şekilde azalır. Yanal tutunma kabiliyeti de olumsuz etkilenir. Yanal tutunmanın azalması ise aracın savrulma riskini arttırır. Bu nedenle daha iyi durumda olan lastikler gücün aktarıldığı aks olup olmadığına bakılmadan arka tekerleklere takılmalı.
3) Savrulan römorkları düzeltmek için kısa ama güçlü bir şekilde gaza basmak gerekir.
Ardındaki varsayım: Aracın ivmelenmesiyle römork ileri doğru çekilecek ve salınım azalacaktır.
Yanlış. Bu yanlışlık çok daha tehlikeli sonuçlara neden olabilir. Römorklar birer sarkaç gibidir ve belli bir hızın üzerinde sallanmaya başlarlar. Burada yardımcı olaabilecek tek hareket, dikkatli bir şekilde fren yapmaktır.
4) Hareket halindeyken debriyaja basmak tüketimi azaltır.
Ardındaki varsayım: Rölantide çalışan motor çok az yakıta ihtiyaç duyar.
Yanlış. Rölantide alışan bir motor saatte ortalama 1lt civarında yakıt harcar. Birçok otomobilde araç hareket halindeyken ayak gaz pedalından çekildiğinde, yakıt beslemesini kesen sistemler bulunur. Yani bu sırada motor hiç yakıt harcamaz.
5) Zincir varsa kış lastiğine ihtiyaç yoktur.
Ardındaki varsayım: Zincirler yeterli aktarma kabiliyeti sağlayacaktır.
Yanlış. Bunu, hem yaz lastiği hem de kış lastiğine zincir takarak test ettik. Sonuçta zincir takılmış yaz lastiğinin güç aktarım kabiliyetinin kötü bir kış lastiğininki kadar olduğu ortaya çıktı.
6) Otomobillerin boyaları eskiden daha iyiydi.
Ardındaki varsayım: Eskinden otomobillerin boya katmanları günümüzdekilerden çok daha kalındı.
Kısmen doğru. Aslında bu, boyanın türüne bağlı. Birçok üniversal boyada parlak cila kullanılmaması, boyanın zamanla tozlaşarak dökülmesine neden oluyordu. Ancak boyanın kalınlığı daha fazlaydı ve günümüzdeki ince boya katmanlarına göre daha düz yüzeyliydi.
7) Elini vites kolunda tutmak şanzımana zarar verir.
Ardındaki varsayım: Sürücünün elinin ağırlığı, vites kolu üzerinden vites değiştirme çatalına aktraırlıp, bu kısmlara zarar veriyor.
Doğru değil. Tamam elinizin ağırlığıyla vites değişitrme çatalına doğru bir güç uygulanır. Neticede vites değişşmleri de bu şekilde yapılır. Ancak insan elinin aırlığıyla oluşabilecek aşınmalar kesinlikle gözardı edilebeilecek kadar azdır. Sportif kullanım adına yüksek devirlerde vitesleri abartılı bir hızla değişirmenin vereceği zarar ise çok daha fazladır. Doğru vites değişimi ise şu şekilde olmalı: Debriyaj pedalına sonuna kadar basın, istediğiniz vitesi sakin bir şekilde arayıp seçin. Eliniz ise bu işlemin hemen ardından yeniden direksiyona dönmeli ve direksiyonu 9:15 pozisyonunda tutmalı.
Tekrar çalıştırırken yakıtı fazla yaktığı için kırmızı ışıkta beklerken motoru kapatmak işe yaramaz.
Ardındaki varsayım: Tekrar çalıştırırken motora fazladan yakıt püskürtülür.
Egzosun çalışmasını optimize edebilmek için farklı bir karışım kullanıldığı doğru. Motor soğukken otomobillerin ilk kilometrelerde daha fazla yakıt tüketmelerinin nedenide budur. Motor doğru çalışma sıcaklalığına ulaştıgında motor kontrol ünitesi, yakıt karışımını yeniden normale döndürür. Diğer çalıştırma türlerinin tamamı içinse şu kurallar geçerlidir: Silindirlere püskürtülen yakıt miktarı artmaz. Bu nedenle kısa süreli kırmızı ışık beklemelrinde bile motoru kapatmak işe yarar. Ancak çoğunlukla kısa mesafeli kullanımlarda dikkatli olunmalı. Kış mevsiminin geldiği ve farların çok daha uzun süreler açık kaldığı bugünlerde motoru stop ettirmekten kaçınılmalı: Akü yeterince şarj edilemeyebilir.