5w40 ile 10w40 arasında ne fark var?
Rakamlar
Tipik bir motor yağı ambalajının ön kısmında yağın viskozitesini görürsünüz. “Motor ağına giriş” dersimiz için viskoziteyi basitçe “kalınlık” gibi düşünebilirsiniz. En sık rastlanan viskoziteler 0W–20, 5W–30, 10W–40 ve 20W-50’dir. Bunlar tasnif edilmiş yağlar olup katkı maddeleri eklenerek değişik motorların ihtiyaçları ve çalışma ortamı sıcaklıklarına göre üretilirler. Örneğin 5W–30 yağını ele alalım. İlk rakam olan 5 en düşük çalışma sıcaklığını, 30 ise en yüksek çalışma sıcaklığını gösterir. Tek bir sıcaklık değerine sahip yağlar da görebilirsiniz. Örneğin 20W. Bu yağların kullanım alanı daha dardır ve bunlar sadece belirli şartlarda iyi sonuç verirler. Çoğu modern araç tasnif edilmiş yağlarla gayet iyi çalışır.
Harfler
Yağların viskozite değerlerinin hemen ardından OMB değeri gelir. OMB, Otomotiv Mühendisleri Birliği’nin kısa adıdır ve bu organizasyonun viskozite standartlarıyla viskozite rakamları belirlenir. Örneğin W harbi kışı ifade eder ve en düşük çalışma sıcaklığının yanında yer alır. Motor yağı kutusunda bulunabilecek başka harflerden biri de APE halkasında yer alır. APE, belli başlı Amerikan ve Japon üreticileri ortaklığında sertifikasyon standartları geliştirmiş olan Amerikan Petrol Enstitüsü’dür. Halkanın üstündeki harf kodu yağın performans seviyesini temsil eder. Yağınızın vizikotesi ne olursa olsun bu numaralar genellikle SAE ya da diğer bilinen adıyla Otomotive mühendisleri Topluluğu (Society of Automotive Engineers) tarafından üretilmiş olup vizikote için standartları belirlemiş olur. W,her nasılsa en soğuk işlem vakti olan kış için gereksiz bir şekilde ortaya çıkar.
Paket üzerindeki API şeklinde dizelenmiş bazı diğer harfleri de fark etmiş olabilirsiniz. API’nin açılımı Amerikan Petrol Enstitüsü olup, gönüllü olarak Japon ve Amerikan üreticiler arasındaki ortaklıklarda ilgili bir sertifikasyon standartları yayımlamıştır. Bu harf kodları yağın performans seviyesini gösterir. Motor benzin motoru yağı için API Service SM işaretini görebilirsiniz. Dizel özellikte bir motorda ise bu kod CI–4 ya da benzer bir şey olacaktır. Genel olarak, düzenli olarak artarak gösterilen numaralar eski kodların yerini almaktadır. Ve bu kodlar daha düşük kodlarla çalışmak üzere yapılmış motorlarla da uyum gösterir.
Bu API ile her şeyin tamam olduğunu göstermez. Diğer birçok sert ve /ya da özel yağ standartları da işin içine girmektedir. Bu rakamları ayrıca ambalajlar üzerinde de görebilirsiniz. Bunlara Avrupa Otomobil Üreticileri Topluluğu (European Automobile Manufacturers Association -ACEA), Uluslar arası Yağlayıcı Maddeler Standardizasyonu ve Onay Komitesi(International Lubricant Standardization and Approval Committee - ILSAC), Japon Otomotiv Standartları Organizasyonu (Japanese Automotive Standards Organization - JASO) hatta otomobil üreticileri de buna dâhildir.
alıntıdır.
ayrıca bkz. :
http://www.uzmantv.com/motor-yaginin-uzerindeki-sayilar-ne-anlama-gelir