yanılıyorsun TEYOLOGY. diğer bütün değişkenleri sabit tutup sadece lastik ebadını değiştirirsen gösterge hızın değişir. aracın devir saati motorun devrini ölçer (yani şanzıman ve teker özelliklerinden bağımsızdır). ancak hız göstergesi tekerin dönme sayısından yola çıkarak değer gösterir ve fabrika çıkışında kullanılan lastiğin boyutuna göre ayarlanır. eğer bir aracın şanzımanı ve devir/hız göstergesi fabrika çıkışı ayarında ise, orijinal lastikten daha küçük çapta bir lastik kullandığında gösterge, gerçek hızından daha yüksek bir değer gösterecektir. büyük olursa da tam tersi geçerli. çünkü çapı ve çevresi daha küçük olan lastik, aynı hızı elde etmen için gerekenden daha fazla tur atmak zorunda kalacaktır.
dediklerinin yarısına katılıyorum ama yarısına katılmıyorum. katılmadığım kısmı atmasyon rakamlarla örnekleyerek açıklayayım.
şimdi aracımızın her şeyi tam çalışıyor. kadran ile gerçek hız aynı, baskı balatada sorun yok her şey muntazam. ve bu aracımız 3000 d/d motor hızında (devir) 100km hızla seyrediyor. bu aracımız 100 km hızla giderken saniyede yaklaşık olarak 28 metre yol alıyor. tekerlek çevresi ise yaklaşık 2 metre kabul edelim. bu da saniyede 14 tura tekabul ediyor. zaten kilometre göstergesinin çalışma mantığı da bu. saniyede 14 tur döndüğünde biz kadranda 100 km/h okuruz. ama asıl mantık şu. motor 3000 devir döndüğünde lastiklere aktarılan tur sayısı 14.
aracımızın lastik ebatlarını değiştiriyoruz ve küçültüyoruz. lastik çevresi 1.8 metreye düşüyor. yani % 10 luk bir düşüş gerçekleşiyor. bu durumda kilometre 100ü gösterdiğinde aslında biz 100 km hızla seyretmiyor oluruz. 90 km hızla seyrediyor oluruz.
bu durumda 3000 devirde gerçek hızımız 90 km/h olur. 3000 devirde tekerlek yine saniyede 14 tur döner. bu da kadrana 100 km/h olarak yansır. ama gerçek hızımız (gps ile okunacak olursa gördüğümüz hızımız) 14x1,8=25,2 m/s =90,72 km/h olur.
zaten ilk başta belirttiğim üzre kadran hızına etki etmez. gerçek hızın değiştiği noktasında ise zaten hemfikiriz.