Yani hocam ben kendi arabamda daha önce Pirelli lastik vardı, sert bir lastikti. Bu lastikten yumuşak yanaklı Michelin'e geçince bile konfor farkı hissediliyor. Şimdi 15'den 17'ye çok büyük fark var, konfor farkı nasıl hissedilmez bilemiyorum. Daha önce bir kere bu şekilde büyük jantı eski Astra aracımızın jantları boyanırken geçici olarak takılan jantlarda tecrübe etmiştim ve araba gerçekten takır takır olmuştu.
Artan lastik çevresi ve genişleyen lastik tabanı motorun zorlanmasına yol açtığı için performans düşüşü ve buna bağlı olarak yakıt tüketiminde artış sizin de belirttiğiniz gibi kaçınılmaz oluyor. Benim belirtmek istediğim daha büyük janta geçilecekse bile lastik çevresi veya lastiğin bir turda aldığı mesafe değişmeyecek şekilde bir jant-lastik kombinasyonu seçilirse performans kayıpları en düşük seviyede tutulur.
Yani hocam ben kendi arabamda daha önce Pirelli lastik vardı, sert bir lastikti. Bu lastikten yumuşak yanaklı Michelin'e geçince bile konfor farkı hissediliyor. Şimdi 15'den 17'ye çok büyük fark var, konfor farkı nasıl hissedilmez bilemiyorum. Daha önce bir kere bu şekilde büyük jantı eski Astra aracımızın jantları boyanırken geçici olarak takılan jantlarda tecrübe etmiştim ve araba gerçekten takır takır olmuştu.
Artan lastik çevresi ve genişleyen lastik tabanı motorun zorlanmasına yol açtığı için performans düşüşü ve buna bağlı olarak yakıt tüketiminde artış sizin de belirttiğiniz gibi kaçınılmaz oluyor. Benim belirtmek istediğim daha büyük janta geçilecekse bile lastik çevresi veya lastiğin bir turda aldığı mesafe değişmeyecek şekilde bir jant-lastik kombinasyonu seçilirse performans kayıpları en düşük seviyede tutulur.
Bu dediğin konfor olayı arabadan arabaya da değişir. Bir arkadaşımıza daha yeni 17" Enkei aldık araç Leon MKI. 15 jant vardı 16 alacaktı ısrarla 17 almasını söyledim. Şimdi bana dua ediyor. Ben ne yaşadıysam aynısnı yaşıyor. Bana söylediği kokpitte bile ses yok, konfor bozulmadı, performans çok etkilenmedi. Konfor farkı yok demiyorum bariz bir fark yok. 16" Comfort jantlı Boraya da bindim kendim 15 kullandım. 16 dan 17 ye geçseydim hiçbir fark hissetmeyecektim bunu anladım ama 15 ten 17 ye geçince rahatsız edecek, böbreklerimi yerinden oynatacak kadar bir fark yok. Olayı lastiğe bağlarsan Michelin zaten yapısında var yumuşaklık. Ama 15 jantta bile balon yaptıran var bu da bir gerçek.
Şunu da aktarayım 215-45-17 çap olarak 195-65-15 ten küçük. Aracım 15 jantlara göre yarım santim alçaldı.
Motoru zorlayan (abartılmayacak derecede olan lastiklerden bahsediyorum tutupta 215 yerine 245 yanak takarsan olmaz) jantın ağırlığıdır. Jant ne kadar hafif o kadar iyi performans ve düşük yakıt tüketimi. Çünkü 205-50-17 ile 215-45-17 arasındaki fark tabanda 10 mm ama çapta da 11,5 mm fark. Diyeceksin ki sürtünme etkisi var. Ama diğer taraftan da lastik ağırlaşıyor. Zaten firmalar jant ebatlarına göre lastiği bu yüzden belirlemişler. Şartlar maksimum düzeyde eşitlenmeye çalışılıyor. Bu çerçevede de ben bizzat kendi tecrübemi aktarıyorum. 17 jantta bundan sonra olmazsan olmazımdır.