lYIPRANMIŞ AMORTİSÖRLERİN YARATABİLECEĞİ SORUNLAR
Sürücüler araçlarını, amortisörlerin zaman içinde bozulmasına ve bunun getirdiği yol tutuş kaybına uyum sağlayarak kullanılır. Genelde kötü durumdaki amortisörlerle araç kullandıklarının farkına varmazlar. Kötü durumdaki amortisörler, aracın helezon, direksiyon kutusu, şaft istavrozu, diferansiyel, lastikler, kauçuk burçlar, dişli kutusu, aks bilyaları, süspansiyon, rotil gibi parçalarındaki aşınmayı arttırır.
AŞINMIŞ AMORTİSÖRLER AŞAĞIDAKİ SONUÇLARA NEDEN OLABİLİR
Fren: Yıpranmış Amortisörlerle arabalarınız daha uzun mesafede durur Adından anlaşılacağı gibi amortisörler sarsıntıyı kesmede tempon görevi görür. Konforlu sürüş sağlamaya ek olarak amortisörlerin önemli bir görevi daha vardır: arabanızın tekerleklerinin yolla sürekli temas kurmasını sağlarlar. Fren yapıldığında bu çok önemli bir rol oynar. Bağımsız kuruluşlarca yapılan testlerde yıpranmış amortisörle sağlam amortisörün karşılaştırması yapılmış ve fark ortaya çıkmıştır. Bu testte fren mesafesi kuru engebeli bir yolda ölçüldü. Aynı araba önce dört yeni amortisör takılarak denendi ve sonra bir tanesi yüzde 50 yıpranmış bir amortisör ile değiştirildi. Sadece bir hatalı amortisör ile saatte 50 km hızla sürerken duruş mesafesi dramatik olarak 2 metre arttı.
Yol Tutma: Dönemeçlerde yıpranmış amortisörler ile arabanızın kontrolünü 57 km hızda kaybetmeye başlarsınız. Yüzde 50 yıpranmış amortisörlü bir araba 40 metre yarıçaplı bir virajda kullanıldı. Araştırmacılar saatte 57 km hızda arka tekerleklerin kavramasını kaybettiğini buldular. Yana çekiş o kadar çoktu ki araba kontrolden çıktı. Ama virajlar bu etkinin görüldüğü tek yer değildir. Acil durumlarda, deneyimli sürücü direksiyon kırarak kazayı engellemeye çalışabilir. Eğer amortisörleri yıpranmış ve sürücü aynı zamanda fren yapıyorsa sonuç daha tehlikeli olabilir.
Islak Zeminde Kayma: Yıpranmış amortisörler ile ıslak zeminde kayma saatte 80 km hızda başlar. Daha iyi lastikler riski azaltır ama araştırmalar amortisörlerin de önemli bir rol oynadığını göstermiştir. 6mm derinliğinde su yüzeyinin olduğu ıslak bir otoyolda, tipik bir büyük araba, yüzde 50 yıpranmış amortisörler ile saatte 80 km hızla kaymaya başlarken iyi amortisörler ile saatte 85 km hızda başlar. Resim-----ıslak yol
Parlama: Aşınmış amortisörler arabada aşırı sarsıntıya yol açar. Bu da geceleri farlarınızın randımanını etkiler. Ayrıca karşıdan gelen sürücülerin de gözlerini kamaştırır. Resim-----gece araba
YIPRANMIŞ AMORTİSÖRLERİN ARAÇ ÜZERİNDE İNCELENMESİ
Yıpranmış araçlarda sürücülerin şikayetleri testler sonucunda anlaşılıyor.
Kötü yollarda araç kullanırken direksiyonlarında titreşim olduğunu
Virajları döndükten sonra, direksiyonu düzeltmek zorunda kaldıklarını
Özellikle yüklü araçlar kullanırken engebeli yollarda araçlarının sertçe sarsıldığını hissettiklerin göstermektedir.
Çok Sert:
Nedeni
Özelliğini kaybetmiş amortisör
Yanlış seçilmiş amortisör
Yanlış seçilmiş helezon
Tavsiye
Aracı amortisörü takana kullandırın
Aracın süspansiyon sisteminin yerine oturması için, amortisörlerle birkaç kilometre yol gidin
Çok Yumuşak:
Nedeni
Arızalı amortisör
Kişisel yorum
Aşınmış iç parçalar
Zayıflamış helezon
Yanlış seçilmiş amortisör
Tavsiye
Amortisör veya helezonları kontrol edin ve gerekirse yenileyin
Yol Tutuş Zayıf:
Nedeni
Amortisör değiştirildikten sonra rot ayarı yapılmaması
Uyumsuz amortisörlerin dengesizliğe neden olması
Tavsiye
Daima çift ve tercihan dördünü birden değiştirin
Ön amortisörleri değiştirdikten sonra daima ön düzen ayarını yaptırın
Çökme:
Nedeni
Kırık veya yorgun helezonlar
Yanlış seçilmiş amortisör
Adaptör yayları bulunmayan tipik amortisörlerle değiştirilmiş orijinal Nivomat sistemi
Kilitlenmiş amortisör
Tavsiye
Doğru yaylarla değiştirin
Amortisör kilitlenmişse değiştirin
Aşırı ve düzensiz lastik aşınması:
Nedeni
Yanlış lastik basıncı
Yanlış rot ayarı
Düzgün veya asimetrik çalışmayan frenler
Aşırı yumuşak süspansiyon
Aşınmış amortisörler
Tavsiye
Lastik basıncını kontrol edin ve ayarlayın
Ön düzen ayarını yaptırın
Arabanın katettiği kilometreyi kontrol edin. Amortisörlerin yenilenme zamanı gelmiş olabilir.
Gürültü:
Nedeni
Gevşek toz tüpü
Aşınmış montaj parçaları
Kötü monte edilmiş amortisörler
Yağ kaçıran veya aşınmış amortisörler
Yanlış montaj parçalrının kullanımı
Genel süspansiyon sistemi veya süspansiyon parçalarının aşınması
Tavsiye
Montajın doğru yapılıp yapılmadığını kontrol edin
Gerekirse amortisörleri ve/veya montaj parçalarını değiştirin
Diğer süspansiyon elemanlarını kontrol edin
Direksiyonda Titreme:
Nedeni
Kötü tekerlek balansı veya rot ayarı
Dengesiz aşınmış frenler veya fren diskleri
Aşınmış direksiyon
Kötü monte edilmiş amortisör
Tavsiye
Aşınmış parçaları değiştirin
Amortisör montajını kontrol edin