Selam
2 ay oncesine kadar araclar hic merakimi cekmez ve ilgilenmezdim. Araci aldim ve yavas yavas calisma prensibi ve bazi yazilan terimleri arastiriyorum. 8V ve 16 V den sonra simdide Torkmu? Gücmü sorunu arastiriyoru. Bunlarda zaman zaman yanlisliklarda yapabilirim lutfen bu tur seylerde beni uyarin.
Anlamadiginiz yere gelince arastirmalarima dayanarak biraz daha bilgi vereyim.
TORK: Tork döndürme kuvvetidir. Hareket ve zamandan bağımsız bir kavram olan torkun ölçü birimi Nm (Newton*metre) dir. Tork bir kol yardımı ile sabit, dönen bir noktaya kuvvet etki ettiğinde yaratılır. Sabit, dönen bir noktaya 1 metre uzunluğunda bir kol yardımı ile 1 Newton (1/9.8 kg. - 9.8 N = 1 kg.) kuvvet uyguladığımızda 1 Nm tork doğar. Otomobillerde tork krank milinde doğar. Şanzıman üzerinden çekiş tekerinin olduğu aksa kadar ilerler ve aksta bağlı bulunan tekerlekler ile yola doğrusal bir kuvvet olarak aktarılır.
Bir motor un urettigi tork motorun devrine gore degisir ve grafiksel egri seklindedir. Soyle dusunelim eger tork sabit olsaydi her devirde ayni uretiliyor olsaydi aracimizla hangi viteste kalkarsak kalkalim ayni ivme ile kalkardik. Bu yuzden benzinli motorlarda dusuk devirlerde tork da azdir ve kalkisimiz ve tekerleklerimizin donusude yavastir. Devrimizi arttirdikca yani gaza yuklendikce vites arttikca Tork da artacaktir benzinli motorlarda.Bir otomobil, motoru (herhangi bir viteste) en yüksek torkunu verdiği devirde seyrettiği zaman en iyi şekilde hızlanır.
** Buraya kadar Güc ten bahsetmedim arac nasil hizlaniyor onu anlamaya calistim.
Simdi GÜCE gecelim
GÜÇ: Güç, iş yapma oranıdır ve ölçü birimi W (Watt) dır. Torkun aksine güç, zaman ve hareket kavramlarına bağımlıdır. Güç ve tork arasında direk bir bağlantı gösterebiliriz. Bir otomobilin ürettiği güç, motorun çevirdiği devre bağlı olarak değişir ve tipik olarak grafiksel bir eğri ile gösterilir. Güç ve tork arasındaki bağıntıyı formüle dökmek gerekirse : GÜÇ= TORK*DEVIR (o anda tork degerinin ürettigi devir)
Aracimiz örnek 100bg yada hp ise biz devamli 100bg i elde edemeyiz zaten bu maximum degerdir. Ornek aracin 3000 ve 6000 de ki gucu farkli degerler alacaktir dolayisiyla, krank mlinden dogan ve sanzimandan tekerlerin bulundugu aksa dogrusal bir kuvvet kazandiran tork gucumuzde etkiliyor.
ORNEGE BAKALIM
1-) vw polo 1.4 80 bg 133 tork, (benzinli)
2-) opel corsa 1.4 90 bg 125 tork (benzinli)
Bu ikisi arasında hızlanma açısından VW daha avantajlı duruyor. 80 BG olması motorunun Corsa'dan daha devirsiz olduğunu ve torkunun da daha düşük devirde geldiğini gösteriyor ve diğerinden daha iyi hızlanır.
Not:Benzinli araclarda yuksek tork yuksek devilerde elde edilirken dizellerde durum terstir. Dizeller ise tork degerleri benzinliye gore cok daha yuksektir. Burdan dizel araclar benzinlilerden hizlidir sonucu cikamaz. Dusuk viteslerde dizel araclar daha ivmeli kalkabilir fakat benzinli araclar yuksek devirlere ulasma kapasitleri ile bu acigi kapatir. Cunki yuksek devir de daha yuksek tork elde edilir.
Merhaba, yazınızda kırmızı ile çizdiğim cümleyi anlayamadım.Detaylı açıklama yapabilir misiniz?
Saygılar...