Bugün dünya üzerinde 620 milyonun üzerinde otomobil yollarda dolaşıyor. Sırasıyla ABD, AB ülkeleri ve Japonya’da yoğunlaşan otomobil parkına her yıl 45 milyon yeni üye katılıyor. Bunların bir kısmı yaşlılık, kaza gibi nedenlerle trafikten çekilse de her geçen gün araç parkları kalabalıklaşıyor. Başlangıçta sadece bir iki modelle üretim yapan markalar şimdi onlarca modele uzanan bir yelpazede tüketiciye ulaşıyor.
Bu geniş yelpazede bazıları başı çekiyor. Dünya üzerinde en çok satılan otomobillerin başında Volkswagen Beetle geliyor. 1939 yılında Hitler’in emriyle bantlardan inmeye başlayan ve 2003 yılına kadar aralıksız üretilen ilk nesil Beetle 64 yıl içinde (her ne kadar farklı versiyonları olsa da tek model sayılıyor) 21,5 milyon adetten fazla müşteriye ulaştı. ‘Kaplumbağa’ ya da benzeri birçok isimle de anılan Beetle, sadeliğiyle sembol gibiydi.
Beetle’dan sonra en çok satılan model unvanı Henry Ford’un rüyası T modeli oldu. İlk nesil otomobillerin simgesi olan Ford T, 1908 ile 1927 yılları arasında 15 milyon adetten fazla üretildi. Halen birçok antika otomobil tutkunu ya da müzelerde sergilenen T modeller birbirinden farklılıklar gösterse de aracın temel felsefesi at arabasından otomobile geçişin tüm izlerini taşıyor olmasıydı.
1970’li yıllarda Avrupa’da otomobil üretimi konusunda adı ‘küçük’ modellerle öne çıkan Fiat, en çok satılanlar listesinde 124 ve Uno ile temsil ediliyor. Türkiye’de de Murat 124 olarak üretilen modelin bu kadar çok satılmasında Ruslarla yapılan anlaşmanın etkisi büyük; zira 1966 yılında ilk kez üretime alınan 124’ün 4 yıl sonra Lada versiyonu bantlardan inmeye başladı. Böylece üretimde kaldığı süre içinde 14,5 milyondan daha fazla 124 modeli yola çıktı. Dış pazarlarda düşük fiyat sürprizsiz otomobil sologanıyla yüksek satış adetlerine ulaşan 124 serisinin son üyelerinden biri 1994 yılında üretimi duran Serçe oldu. Markanın 1983 yılında üretime aldığı bugün sadece Brezilya ve Arjantin’de satılmaya devam eden Uno’sundan dünyada 6,5 milyondan fazla var.
Renault’nun 1961 yılında üretmeye başladığı 4 serisi 32 yıllık serüveni boyunca 8,1 milyondan fazla insanla tanıştı. Fransız markanın ikinci en çok satan modeli ilk nesil 5 serisi 1972 ile 1983 yılları arasında 5,4 milyon sattı.
Volkswagen Golf, bugün Alman üretici tarafından beşinci nesil olarak pazarlanmaya devam ediyor. Ve dünya üzerinde 23 milyona yakın Golf olduğunu söylemek yanlış olmaz. Ne var ki ‘en çok satan’ listesinde bir ürünün tüm serisi değil, bir nesilde yapılan satışlar dikkate alınıyor. Bu yüzden 30 milyondan daha fazla satan ancak bunu 9 ayrı nesilde gerçekleştiren Toyota Corolla ve 8. nesle ulaşan Civic gibi modeller ‘ilk 10’ listesinde yer almıyor. 1974 yılında üretilmeye başlanan ve 1983’te yerini ikinci nesle bırakan ilk Golf, bugün sadece Güney Afrika’da ‘meraklısı’ için Giugiaro tasarımıyla banttan iniyor. Golf I geçen süre içinde 6,8 milyondan fazla satılırken genlerine sadık kalan Golf II üretimde olduğu 1983 ile 1991 yılları arasında 6,3 milyon adet müşteri tarafından tercih edildi.
Peugeot’nun ayağa kalkmasında etkin rol sahibi 206, bunu ispatlamakta da geçikmedi. Üretilmeye başladığı 1998’den günümüze 5,6 milyonun üzerinde satılarak en çok satılanlar listesine girmeyi başaran 206, bir süre daha pazarda olmayı sürdürecek. Bu yüzden listede 8. sıradan daha yukarı çıkma ihtimali de yüksek. 206 listedeki diğer modellerin aksine halen ‘seri’ olarak üretilen tek model.
‘Kült’ otomobillerden biri haline gelen Mini, 5,4 milyona yaklaşan müşteriyle tanıştı. İngiltere’de 1959 yılında üretilmeye başlanan ve orijinal haliyle 2000 yılına kadar devam eden Mini, küçücük yapısıyla Avrupa’da birçok markaya da ilham oldu.
EN ÇOK SATAN 10
1-VW Beetle
2-Ford T model
3- Fiat 124/Lada Riva
4- Renault 4
5- VW Golf I
6- Fiat Uno
7- VW Golf II
8- Peugeot 206
9- Renault 5
10- Mini
TÜRKİYE’DE DURUM
Marka Adet (bin)
Murat-Fiat 1.700
Renault 1.639
Opel 384
Ford 320
Toyota 244
VW 243
Hyundai 193
Peugeot 138
Mercedes 137
Honda 113
Zaman gazetesi.