araç sahibi olmak zor zanaat. direksiyonda oturunca sanki aracı değil tüm trafiği ve hatta dünyayı yönlendiriyoruz gibi hissediyoruz çoğumuz. ama fizik kuralları her yerde. 130-140 ile ve hatta daha yüksek hızlarla makaslara girenler, araçlarının sırf görünümü daha spor olsun diye onaylı kısa tip yay taktırmak yerine mevcut helezonları kestirenler bunları düşünmüyorlar. bundan çok çok daha ince şeyler dahi aracımızın tüm aerodinamik özelliğini ya da yol tutuşunu etkiliyor.
en basidinden aracımızın yol ile temasını sağlayan parçalar olan lastiklerin yol ile temas yüzeyini toplasak her bir lastiğin yüzeyi 1 avuç içi kadar bir alan.
yola çıkarken lastiklerin hava basıncını kontrol etmekle neler kazanırız mesela.
bildiğimiz üzere lastiklerin içinde çelik kuşaklar var. lastiğin hava basıncını yüksüz iken ayarlayıp sonra aracımızı yüklediğimizde ne olur?
metal bir tel alalım elimize. iki ucundan tutup bükmeye başlayalım aşağı yukarı büktükçe bir süre sonra metalin o bükülen noktasındaki sağlamlığı azalacak ve kopacaktır. bu esnada da o noktada şaşırabilecğeiniz kadar çok sıcaklık yükselmesi olacaktır.
hava basıncı araç yüklenmeden ypaılan araca fazladan binen 3 kişi, bagaja doldurduğumuz 150 kg yükü düşündüğümüzde aracın ayarlı sandığımız basıncı yetersiz kalacaktır. dönerken yanak her yere bastığında içindeki teller bükülecek yukarı doğru ilerlerken de tekrar serbest kalacaktır.
şimdi şehirler arası hızda ilerlerken az önceki tel örneğini düşünecek olursak bükme olayı saniyede 10-15 defa olacaktır. bir süre sonra aşırı yükselen sıcaklık, lastik içindeki tellere binen mekanik yıpratıcı etki ile birleştiğinde özellikle yanak bölgesinden yarılarak lastik içindeki tüm havanın bir anda boşalmasına neden olacaktır. yüksek hızda ölümcül olabilecek bir kazaya davetiye.
120 km ile giderken başıma geldi. hayatta olmamı o esnada iki elimin de direksiyon üstünde olmasına borçluyum. (lütfen tek el değil iki el ile tutalım direksiyonu. airbag bulunan araçlarda da iki el ile tutuyorsak dahi el pozisyonumuza dikkat edelim. yolcu hava yastığı üzerine bozuk para dahi koymayalım. aracımız üzerinde güvenliğini tehlikeye düşürecek değişiklikleri kafamıza göre uygulamayalım. sadece kendi sağlığımız ve güvenliğimiz için değil trafikteki herkesin güvenliği için.
ciddi anlamda degerli bilgi..
ben arac yuklenince lastik basincina hic bakmiyordum mesela, hic de aklima gelmemisti..
uyari cok guzel oldu, tesekur ediyorum..